Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Batteri-elektriske lastbiler vil blive mere bæredygtige

Mandag 5. oktober 2020 kl: 11:53
Af: Redaktionen

I forbindelse med præsentationen af Mejeriselskabet Arla’s første batteri-elektriske distributionslastbil på 26 ton, stillede vi her på transportnyhederne.dk en række spørgsmål til MAN’s mandskab. MAN har nu svaret på spørgsmålene, der peger i retning af både bæredygtighed og genanvendelse

Arla's nye eTGM er en tre-akslet distributionslastbil opbygget med kølekasse og bagmonteret lift. Kølekassen er leveret af Chereau og er udrustet med et Carrier Syberia køleanlæg, der drives af lastbilens batteripakke. Liften er en 2,5 tons Z-lift, der forsynes med strøm fra en separat batteripakke på lastbilen, der oplades med solceller på taget af kølekassen.


Dermed har lastbilen brug for en ret stor batterikapacitet for at sikre alle funktioner.


Ved pressemødet, hvor transportminister Benny Engelbrecht fik æren at sætte Arla’s første batteri-elektriske lastbil i drift, gik det lidt op i hat og briller blandt de mange journalister, fotografer, embedsmænd, leverandører med flere. så vi fik derfor ikke mulighed for at få svar på alle vores spørgsmål til især batteri-teknologien.


Men MAN’s produktchef Mikael Søe Jensen tilbød efterfølgende at formidle vores spørgsmål videre til MAN-fabrikken i München. Svarene kommer her:


Spørgsmål: Hvem leverer batterierne til MAN’s nye e-lastbiler?

Svar: MAN producerer selv batteripakkerne inklusiv diagnose-systemet. Selve lithium/ion-delen kommer fra LG, der er en koreansk batteriproducent.


Spørgsmål: Hvad med bæredygtigheden i produktionen af batterier vs. dieselteknologi? Batteriproduktionen bliver jo kritiseret for at være ret miljøbelastende og CO2-tung… 

Svar: Når produktionen af batterier i ca. 2025 er fuldt ud oppe og køre, vil bæredygtigheden for batterier være noget bedre end for en forbrændingsmotor. Desværre kan vi endnu ikke sætte konkrete tal på den samlede CO2-belastning.


Spørgsmål: Hvad med genanvendelse af batterierne, når de ikke længere har den nødvendige kapacitet til transportområdet?

Svar: Udtjente batteripakker vil efter planen kunne returneres til MAN som en del at et ombytningssystem.


Og således bedre oplyst ønsker vi her på transportnyhederne.dk MAN og Arla Danmark held og lykke med den første batterielektriske eTGM på 26 tons. Vi glæder os til at følge den på de storkøbenhavnske veje i den kommende tid.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst