Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION OM NYE MILJØZONEREGLER:

- Skrappe miljøzonekrav kræver ordentlige dispensationer

Tirsdag 9. juni 2020 kl: 13:25
Af: Redaktionen

Folketingets partier vedtog torsdag 4. juni nye regler for kørsel i miljøzonerne i de større byers. Vognmandsorganisationen DTL peger efter vedtagelsen på, at det lægger et ekstra pres på miljøministeren og -myndighederne for dels hurtig sagsbehandling af dispensationsansøgninger og dels en pragmatisk tilgang til at give dispensation

- Oprindelig var der lagt op til, at nogle lastbiler med Euro 5-motorer skulle have eftermonteret et filter for at køre i miljøzonerne fra 1. juli. DTL har arbejdet hårdt på at opnå en ligestilling af alle Euro5-lastbiler og det er heldigvis lykkedes. Men en række køretøjer vil dermed bliver afskåret fra at færdes i miljøzonerne, medmindre de får en dispensation, og den del kniber det gevaldigt med, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL.


Han peger på, at der siden januar er sendt et stigende antal dispensationsansøgninger ind til Miljøstyrelsen.


- Os bekendt er der på nuværende tidspunkt, under en måned før ikrafttrædelsen, ikke givet nogen dispensationer overhovedet. Det er helt uacceptabelt, at de vognmænd, der er afhængige af en dispensation, fortsat svæver i uvished. Nu må ministeren træde i karakter og få styrelsen til at forholde sig til de mange ansøgninger, siger Erik Østergaard.


Han henviser til de mange kraner, slamsugere, betonpumper og lignende specialkøretøjer, som har længere afskrivnings- og levetid, end eksempelvis en to-akslet sættevognstrækker. Den længere afskrivnings- og levetid skyldes, at en specialiseret lastbil har lang leveringstid, er langt dyrere end en standard-lastbil, og har på grund af et lavt årligt kilometertal en lang levetid, før den er slidt op. 


DTL peger på, at en hel del vognmænd derfor vil ansøge om dispensation fra kravet om partikelfilter på deres eksisterende køretøjer.


Klare retningslinjer og hurtig behandling
- Derfor foreslår vi, at der meget hurtigt bliver aftalt klare retningslinjer for dispensationer og gives retningslinjer fra ministeren til de dispenserende myndigheder, siger Erik Østergaard.


Det kunne ifølge DTL for eksempel være, at køretøjer, der opfylder Euro 4-normen og er opbygget som specialkøretøj eller benyttes som arbejdskøretøj, skal kunne søge om dispensation til at køre ind i miljøzonerne, mod at der bliver betalt en afgift pr dag.


DTL’s forslag ligger på linje med tiltag i andre større byer, og på linje med international miljøpolitik, hvor der henvises til øget incitament ved afgifter.


Erik Østergaard peger på, at miljøminister Lea Wermelin (S) allerede har givet signaler om, at en medvirkende grund til at give dispensation eksempelvis kan være, at man kan dokumentere, at filterleverandøren fraråder montering af filter på en given motor på grund af risikoen for skader.


- Et eventuelt motorhavari som følge af et eftermonteret filter kan også være undtaget fra dækning i nogle forsikringsaftaler eller servicekontrakter. Det vil være helt nødvendigt med den slags retningslinjer, så Miljøstyrelsen kan handle derefter. Og det vil være afgørende nødvendigt med en hurtig sagsbehandling på grund af de meget korte tidsfrister, siger Erik Østergaard.



Samlet afstemningsresultat om L 170: Om digital håndhævelse af miljøzoner og ændring af trinkrav for lastbiler og busser:
Forslaget blev vedtaget. For stemte 95 (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, NB, LA, ALT og Sikandar Siddique (UFG)), imod stemte 0, hverken for eller imod stemte 0.

(Kilde: Folketingets web-side ft.dk)


Lovforslaget som vedtaget kan hentes her:









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst