VOGNMANDSORGANISATION OM POLITISK AFTALE:

Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Mandag 15. april 2024 kl: 13:56
Af: Redaktionen

Mandag præsenterede SVM-regeringen sammen med SF, Konservative, Enhedslisten og Radikale en aftale om Deludmøntning af Grøn Fond. Mere specifikt forhøjes de 300 millioner kroner, der er afsat på finansloven, med 450 millioner kroner, så der i alt gives 750 millioner kroner til grønne tiltag og effektiviseringer af vejtransporten i perioden fra i år og frem til og med 2030. Herefter bliver der afsat 50 millioner kroner varigt fra 2031 og frem. Derudover afsættes der 161 millioner kroner til at understøtte brugen af lastbiler, der kan køre på biogas fra 2025 og frem mod 2030. Den øgede støtte til omstilling kommer som en kompensation til vejtransporterhvervet, hvor dieselafgiften hæves med 50 øre pr. liter fra 1. januar 2025

Hos vognmandsorganisationen DTL peger man på, at aftalen betyder, at vognmændene stort set holdes skadesløse for virkningerne af den øgede dieselafgift og får nogle kapacitetsfordele på materiellet. DTL betegner den nye politiske aftale på transportområdet som fornuftig, selv om man hellere havde været kilometerafgiften foruden. 


- Der bliver tale om en 19 procents rabat på taksterne i den kommende kilometerafgift over en treårig periode, og det, mener vi, er ganske fornuftigt henset til den belastning, som afgiftsforhøjelsen vil være. Men jeg må stadig sige, at en ren forhøjelse af dieselafgiften havde været et bedre alternativ. Kilometerafgiften æder nemlig over en tredjedel af provenuet i administration, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard, der også forventer, at SVM-Regeringen løser kontroludfordringerne med de udenlandske lastbilers betaling af kilometerafgift.  


750 millioner kroner til vejgodstransporten
Det mest positive ved aftale set fra DTL-direktørens plads er, at politikerne afsætter 75 millioner kroner i 2024, 125 millioner kroner årligt i 2025-2029 og 50 millioner kroner i 2030 til grøn omstilling og effektivisering af vejgodstransporten. I alt 750 millioner kroner. 


- Som vi har været i dialog med transportministeren om, handler det konkret om tilskud til elektriske lastbiler, ladefaciliteter, forøgelse af totalvægten for syv-akslede lastbiler med to ton og om udvidelse af forsøget med dobbelttrailere til flere vejstrækninger. Der er også en håndsrækning på 161 millioner kroner til biogaslastbiler, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Lettere omskrevet vil jeg sige, at der denne gang er tale om ”ingen torne uden roser”. Men roserne vokser bestemt ikke ind i himlen, for det er et faktum, at der skal betydelige midler til den grønne omstilling. Også mere, end man præsenterer her. Primært skal man få styr på ladeinfrastrukturen og adgangen til strøm, og det må ske igennem statslige subsidier, der kan sætte gang i processen. De lovgivningsmæssige rammer for dette skal også på plads, så den enkelte vognmand ikke sidder i uvished i årevis og venter på strøm.


Den politiske aftale er indgået som led i opfyldelsen af 2025-klimamålsætningen og med finansiering fra den såkaldte Grønne Fond med i alt 53,5 milliarder kroner fra 2024-2040 til grøn omstilling af Danmark - herunder indfrielse af Danmarks klimamål. Den nærmere udmøntning aftales blandt partierne på baggrund af oplæg fra regeringen.


Interesserede kan læse mere om aftalen her:


Og i dette notat fra Finansministeriet, der blandt andet har en oversigt over de forskellige tiltag.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.