TEKNOLOGISK INSTITUT:

Skibe skal kunne sejle på metanol

Mandag 24. februar 2020 kl: 10:19
Af: Redaktionen

Skibe skal kunne sejle på metanol
Test af metanol i Teknologisk Instituts motorlaboratorium inden test på større MAN-marinedieselmotor hos Alfa Laval. (Foto: Teknologisk Institut)

Et nyt projekt støttet af Energistyrelsen vil udvikle en eftermonteret løsning til eksisterende skibe, så de kan sejle fossilfrit på bio-baseret metanol - træsprit

FN og den internationale maritime organisation IMO ønsker, at skibsfarten skal reducere udslippet af drivhusgasser med 40 procent i 2030 og 50 procent i 2050. Ifølge Teknologisk Institut er et de mest lovende fossilfrie brændstoffer til fremtidens skibsfart bio-baseret metanol. 


Et nyt projekt skal udvikle teknologi til at ombygge eksisterende dieselmotorer i skibe, så de eksempelvis kan køre på metanol.


Metanol soder ikke, har meget lav partikeldannelse og kan fremstilles CO2-neutralt af eksempelvis biogas eller træ. Men i dag kan metanol kun anvendes med dual-fuel teknologi, hvilket vil sige at skibet har diesel som støttefyring. 


- Dette kræver også en meget dyr ombygning af motorerne, siger seniorspecialist Kim Winther fra Teknologisk Institut.


Genvej til fossilfri
Et nyt projekt, der arbejder med metanol som brændstof i marinedieselmotorer, og som er støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP, vil gøre det økonomisk muligt for mange eksisterende skibe at sejle på metanol. Teknologisk Institut er projektleder, og derudover deltager MAN Energy Solutions, Nouryon Surface Chemistry, Alfa Laval, DTU og Nordic Green i projektet.


- Vi ønsker med projektet at skabe en genvej, så skibe med dieselmotorer kan blive fossilfrie. Vi vil finde frem til en enkel løsning til eksisterende motorer, så skibsfarten kan erstatte diesel med metanol som et CO2 neutralt alternativt brændstof, siger Kim Winther om bevæggrunden for projektet.


Efterspørgsel på alternative løsninger
MAN Energy Solutions oplever en del efterspørgsel på motorer til alternative brændstoffer og ønsker med projektet at kunne tilbyde en økonomisk, effektiv løsning til deres fire-takts motorer.


- Vi ønsker at dække markedet for skibsmotorer til mange forskellige brændstoffer. Metanol er prismæssigt et godt alternativ til diesel. Samtidig er det muligt at skaffe metanol overalt i verden og det er let at transportere. Derfor giver projektet god mening for os, siger ingeniør Klaus Petersen fra MAN Energy Solutions.


Optimale additiver
Dieselmotorer kan som udgangspunkt ikke fungere på metanol. Derfor skal der i projektet arbejdes med en række tekniske tiltag, dog uden større indgreb i selve motoren. Der skal blandt andet tilføjes luftforvarmning på motoren og en anden brændstof-booster skal udvikles af Alfa Laval. Desuden vil den hollandske kemi-koncern Nouryon, der tidligere var en del af Akzo Nobel, undersøge hvilken tilsætning af additiver der er optimal for den pågældende dieselmotor.


- Jeg er overbevist om, at projektet vil lykkedes, så jeg forventer, at vi kommer til at tilbyde en attraktiv servicepakke til metanol, når projektet er slut. Denne servicepakke skal helst være konkurrencedygtig på prisen og sikre, at vi stadig kan sejle med så høj ydelse som muligt, siger Klaus Petersen.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.