FRA KLIMAPLAN:

Politiske tiltag med effekt på kort sigt

Torsdag 12. december 2019 kl: 13:55
Af: Redaktionen

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv har sammen med SLD - Specialforeningen for Logistik og Distribution og vognmandsorganisationen DTL udarbejdet en Klimaplan for den danske vejgodstransport frem mod 2030. Planen peger på en række tiltag, der kan bære transportområdet mod en mere bæredygtig fremtid

I “Klimaplan for den Danske Vejgodstransport frem mod 2030” peger organisationerne på følgende, der kan have effekt på kort sigt:

  • Branchen er klar til at forpligte sig på at tilbyde grønne transportløsninger, hvis det offentlige forpligter sig på at gøre brug af sådanne løsninger, og hvis der tilvejebringes konkurrencedygtige priser på bæredygtige drivmidler

  • Transportbranchen og den offentlige sektor, for eksempel Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI), bør samarbejde om at udvikle standarder for den grønne transport, der kan bruges i offentlige udbud af transportløsninger

  • Afgiften på HVO-diesel bør afvikles og erstattes med subsidier, da det kan bidrage til at sikre en hurtig reduktion af last- og varebilers CO2-udledning

  • Der bør satses på forskningstiltag inden for drivmidler, teknik og klimaforbedrende tiltag, der blandt andet kan anvendes inden for transportsektoren

  • Der bør etableres krav fra det offentlig om brug af bæredygtig transport, og skabes OPS (Offentlig Privat Samarbejde)/OPP (Offentlig Privat Partnerskab) om udbredelse af muligheder for grøn transport 

  • Der bør etableres en omstillingspakke på 100 mio. kr., der kan bidrage til en effektivisering af den tunge transport, og opnå op til 20 procent reduktion af CO2 her og nu

  • Der bør indføres statstilskud ved køb af fossilfrie lastbiler

  • Der bør være en drøftelse af eventuelle finansieringstiltag i form af afgifter i tæt samspil med branchen, så det sikres, at det går målrettet til den grønne omstilling af transportsektoren

  • Der bør være gunstige afskrivningsregler for investeringer i klimarigtigt materiel

  • Grænsen for lastbilens samlede vægt bør hæves i hele EU, til eksempelvis 74 tons efter svensk forbillede, så der kan transporteres mere gods ad gangen
  • Brugen af modulvogntog skal udbredes mest muligt. Modulvogntog antages at kunne nedbringe brændstofforbruget med op til 15 procent 

  • Der bør udarbejdes et Road Map for, hvilke bæredygtige teknologier og drivmidler Danmark bør satse på efter 2030, for at kunne leve op til målet i 2050 om at Danmark skal være nulemissionsland – eventuelt med inspiration fra Sveriges erfaringer med klimakontrakter 

  • Den baseline, der skal benyttes som udgangspunkt for udregningen af transportbranchens klimatiltag, bør indregne allerede iværksatte tiltag såsom modulvogntog, højere totalvægt med videre 

  • Der bør ske et klimatjek på afgifter, der sikrer at de grønne køretøjer og drivmidler altid er det billigste alternativ

  • Levering i byer er et selvstændigt område, hvor den lokale forurening i sig selv er et problem. Der skal udvikles nye modeller for levering i byområder med levering i nattetimerne, grønne og støjsvage køretøjer, el-ladcykler samt droner 


Den omtalte klimaplan kan ses her:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.