Olieselskab er klar med HVO-diesel på truckanlæg

Torsdag 28. november 2019 kl: 20:15
Af: Redaktionen

I begyndelsen af november åbnede olieselskabet YX Erhverv. som vi tidligere har omtalt her p transportnyhederne.dk, den første offentligt tilgængelige HVO-tank i Danmark. I denne artikel fortæller Michael B. Hansen, der er salgsdirektør hos YX Erhverv, mere om overvejelserne om at markedsføre HVO på tankanlæg i Danmark

På tanken, der er placeret på truckanlægget hos Scania i Ishøj, kan kunderne kan tanke Bio100 HVO Diesel, der er en type biodiesel produceret ud fra eksempelvis biologisk affald fra skovbrug eller slagterier - og som kan bruges direkte i langt de fleste moderne dieselmotorer i lastbiler og busser


Med biodiesel som HVO i tanken i stedet for almindelig dieselolie, hvor over 90 procent er fremstillet af råolie, kan kunderne hos YX Erhverv køre mere klimavenligt. Konkret handler CO2-regnestykket om, at HVO er produceret af biomasse, der er skabt her og nu, hvorimod fossil dieselolie stammer fra biomasse - planter og dyr, som levede på jorden for mange millioner år siden. 


Det har været oplagt for YX Erhverv placere det første offentligt tilgængelige tankanlæg med Bio100 HVO Diesel på truckanlægget på Industribuen 19 i Ishøj, hvor Scania Danmark også har et stort serviceværksted, da Scania også arbejder målrettet med at finde løsninger, så transporterhvervet kan køre ind i fremtiden på mere bæredygtige brændstoffer.


- Transport- og oliebranchen har en stor indflydelse på vores samfund. Vi er alle sammen meget afhængige af at få leveret varer hele året rundt på tværs af byer og landegrænser. Det sørger chauffører og vognmænd for, og de er dybt uundværlige for samfundet. Når det er sagt, så er det klart, at vi alle har et medansvar for klimaet og for at gøre, hvad vi kan, for at begrænse CO2-udledningen. Her er Bio100 HVO Diesel et skridt i den rigtige retning, siger Michael B. Hansen, der er salgsdirektør hos YX Erhverv. 


Over for transportnyhederne.dk/Magasinet Bus peger Michael B. Hansen på, at YX Erhverv følger den teknologiske udvikling og altid lytter til kunderne og deres ønsker. 


- De er kernen i alle de beslutninger, vi træffer, siger han og peger på, at han og kollegerne hos YX Erhverv oftere og oftere oplever, at vognmænd - både busvognmænd og lastbilvognmænd - kigger på deres CO2-aftryk og spørger, hvad de kan gøre for at reducere CO2-udledningen. 


- Med HVO-diesel har vi noget, vognmændene kan bruge her i deres eksisterende flåde uden, at de skal investerer i noget nyt, siger Michael B. Hansen til transportnyhederne.dk/Magasinet Bus.


- Derfor er vi også glade for at kunne tilbyde Bio100 HVO Diesel på truckanlægget i Ishøj som de første i Danmark, siger han videre.


Han slår også fast, at YXErhverv kan levere tilstrækkelige mængder HVO og at selskabet kan følge med en eventuel stigende efterspørgsel.


Dermed kan man som vognmand med ro sindet og tillid til YX Erhverv indgå aftaler med transportkunderne om at levere mere bæredygtige transporter baseret på HVO.


HVO-prisen bliver mere moden
HVO-diesel er i dag noget dyrere end almindelig fossil dieselolie iblandet en lovpligtig del biodiesel. I Sverige har man valgt at gøre prisen på HVO mere konkurrencedygtig over for almindelige dieselolie ved at regulere afgifterne. I Danmark er prisen på HVO omkring seks kroner højere end prisen på almindelig diesel.


- Prisen er ikke moden endnu, men det kommer, mener Michael B. Hansen og peger på, at der er stort fokus på den grønne omstilling, og interessen hos vognmændene er stor. På grund afgiftsstruktur og udbud er Bio100 HVO Diesel noget dyrere end den ordinære diesel. Jeg tror på, at prisen på Bio100 HVO Diesel bliver mere attraktiv over de næste år med flere leverandører, og derfor vil vi også følge vores kunders ønske og gradvist udbrede Bio100 HVO Diesel i Danmark, siger han og peger på, at en øget efterspørgsel vil gøre markedet for HVO mere attraktivt og tiltrække flere leverandører. Dertil kommer, at en øget produktion af HVO vil gøre produktionsprisen pr. liter mindre.


Et eksempel på den markedsmekanisme er set før på transportområdet - eksempelvis med gearkasser med automatiseret gearskift. Til at begynde med kostede de ekstra i forhold til manuelle gearkasser. I dag er de automatiserede gearkasser standard og maunelle gearkasser noget, man skal betale ekstra for.




Michael B. Hansen siger, at YX Erhverv med åbningen af den nye HVO-tank i Ishøj har oplevet en øget nysgerrighed fra kundernes side.


- Vi har gang i en god i dialog med kunderne, siger han og peger på, at hvis der er mere i det, så er YX Erhverv klar til at åbne endnu en HVO-tank der, hvor efterspørgslen er størst.


- Vi lytter som brændstofleverandør meget til vores kunder og skulle gerne dække deres behov efter bedste evne, på peger han videre.








Om HVO:
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) er et fuldstændigt fornybart alternativ til almindelig dieselolie, der i dag overordnet set skal være iblandet mindst 5,75 procent biobrændstoffer. Fra 2020 træder der et overordnet krav om 10 procent iblanding af biobrændstof.
HVO er baseret på vegetabilske olier, animalsk fedt eller restprodukter fra blandt andet skov- og fødevareindustrien. Bio100 HVO Diesel fra YX kan give en CO2-besparelse på mellem 50 og 70 procent i forhold til fossil diesel og er ikke baseret på palmeolie


Interesserede kan se mere om kravene om biobrændstoffer her:


https://ens.dk/ansvarsomraader/transport/biobraendstoffer


Om YX Erhverv
YX Erhverv har specialiseret sig i olie til erhverv (bulk) og transport (YX Truck)
YX Erhverv er en del af YX Danmark A/S, som desuden består af YX Landbrug og YX Fyringsolie
YX Danmark A/S er en del af den norske Reitangruppen, som desuden ejer Uno-X, Rema 1000 og 7-Eleven








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.