NYE MILJØZONER OG SKÆRINGSDATOER:

Miljøministerium arbejder på at finde en løsning

Fredag 15. november 2019 kl: 11:23
Af: Redaktionen

Miljøministeriet er trukket i arbejdstøjet og arbejder i disse dage på at finde en løsning på et problem for landets vognmænd, som er skabt af de nye miljøzoneregler, der vil udelukke nogle lastbiler og tillade andre at køre i miljøzoner, selvom de opfylder samme krav. Det oplyser vognmandsorganisationen DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard efter at have talt med miljøminister Lea Wermelin (S)

- Jeg havde anledning til at tale med miljøministeren i kanten af statsministerens klimamøde på Marienborg onsdag i denne uge. Hun kunne oplyse, at Miljøministeriet i øjeblikket arbejder på at finde en løsning, så de nye regler for adgang til miljøzonerne i de større byer ikke forhindrer vognmænd med lastbiler med de seneste miljønormer, Euro 5 og Euro 6 biler i at køre i zonerne, uanset hvornår de måtte være registreret, siger Erik Østergaard.


En af den tidligere VLAK-regerings sidste handlinger var en skærpelse reglerne for miljøzoner i byerne. Kort før, den daværende statsminister Lars løkke Rasmussen (V) udskrev valget, blev VLAK-Regeringens lovforslag om skærpelse af kravene til at færdes i miljøzonerne vedtaget af Folketinget. Skærpelserne vil få effekt fra 1. juli næste år og omfatte dieseldrevne lastbiler og busser. Der indføres samtidig miljøzonekrav til dieseldrevne varebiler i de byer, som i dag har miljøzoner - København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.


Beslutningen overraskede de vognmænd, der i sin tid i god tro - og for at være på forkant med udviklingen - købte lastbiler i en Euro-norm højere end den aktuelle på købstidspunket. For loven er udformet på en sådan måde, at de efter nogle skæringsdatoer ikke må køre i miljøzonerne med deres Euro 5 eller Euro 6-lastbiler, fordi de er registreret første gang inden Euro-normerne officielt trådte i kraft.


- Det giver jo ikke mening, at en vognmand med en Euro 5-bil nægtes indkørsel i miljøzonen, bare fordi bilen er indregistreret før 1. oktober 2009, mens en fuldkommen identisk bil gerne må køre ind, fordi den er indregistreret efter 1. oktober 2009, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.


- Det kunne ikke være beskrevet mere absurd i en molbohistorie, siger Erik Østergaard og fortsætter:

- Mange vognmænd forsøgte tilbage i 2009 at være på forkant og købte ind med tanke på miljøet. Det kan ikke være meningen, at de skal straffes af den nye miljøzonelov. 


Med Erik Østergaards ord bør indkørsel til miljøzonerne naturligvis “…afhænge af bilernes forureningsgrad og ikke af, hvornår de tilfældigvis er indregistreret”.


Erik Østergaard peger også på, at vognmænd, der opererer med specialkøretøjer, som ikke bare kan forrentes over ti år for derefter at blive skrottet, vil blive påvirket af de kommende regler.


- Man bør ikke alene se på et køretøjs miljøbelastning i drift, men i stedet se på køretøjets samlede miljøbelastning i levetiden fra produktion over driften til skrotningen, fremfører Erik Østergaard, som ser frem til, at Miljøministeriet kommer med en snarlig løsning på problemerne med de nye miljøzoneregler.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.