Avanceret it-teknik støtter kaptajnerne

Tirsdag 12. november 2019 kl: 08:35
Af: Redaktionen

I 2018 søsatte det svenske færgerederi Stena Line et pilotprojekt på færgen Stena Scandinavica, der sejler på ruten mellem Göteborg og Kiel. Forsøget blev sat i gang for at afdække, hvordan avanceret it-teknik - kunstig intelligens AI - kan støtte færgens kaptajner i at sejle mere brændstoføkonomisk. Resultatet er, at AI kan bidrage til en brændstofbesparelse på mellem to og tre procent pr. rejse. Stena Line vil nu installere systemet på flere af sine færger

Stena Line har mindre brændstofforbrug som et af målene i rederiets bæredygtighedsstrategi, da mindre forbrug af traditionel brændstof vil bidrage til mindre CO2-udslip. Strategien har blandt andet en mindskning af CO2-udslippet på 2,5 procent årligt.


Da brændstoffet udgør en stor del af driftsomkostningerne for rederiet - tæt på 20 procent af de samlede omkostninger - er brændstoføkonomisk sejlads i høj kurs.


AI-skibsassistenten, der har fået navnet Stena Fuel Pilot, vil efter forsøget blive installeret i andre færger, der sejler mellem Sverige, Danmark og Tyskland. Første færger var M/S Skåne, der sejler mellem Trelleborg i Skåne og Rostock i det østlige Tyskland. Systemet blev installeret i oktober. Stena Line har som mål at installere Stena Fuel Pilot i alle sine 37 skibe i løbet af næste år.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.