Lavprisflyselskab flyver hjem med positivt kvrtalsresultat

Fredag 25. oktober 2019 kl: 12:18
Af: Redaktionen

Det norske lavorisflyselskab Norwegian fremlagde torsdag et resultat før skat (EBT) på 2,2 milliarder norske kroner for tredie kvartal. Årets tredie kvartal præges af bedre lønsomhed, højere enhedsindtægter, reducerede enhedsomkostninger og aftaget vækst, som er i tråd med selskabets strategi. Resultatet før skat var en forbedring på 38 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år

Enhedsindtægterne og indtægterne per passagerkilometer (yield) steg begge med tre procent i juli kvartal. Omsætningen i tredje kvartal steg med otte procent til 14,4 milliarder norske kroner - hovedsageligt drevet af vækst på de interkontinentale ruter. I alt fløj 10,5 millioner passagerer med selskabet i tredje kvartal, hvilket var et fald på tre procent på grund af lavere kapacitet. Belægningsgraden var på 91,2 procent, hvilket var en stigning på 0,7 procentpoint.


Norwegians vigtigste prioritet i øjeblikket er at gå fra vækst til lønsomhed gennem en række tiltag, der blandt andet omfatter optimering af rutenetværket og et omfattende omkostningsreduktionsprogram. Selskabet forventer at nå en omkostningsreduktion på 2,3 milliarder norske kroner i år.


- Kvartalstallene viser, at vi leverer på strategien om at gå fra vækst til lønsomhed. Vi leverer et rekordresultat med rekordhøje indtægter og reducerede enhedsomkostninger til trods for, at vi er blevet ramt af driftsproblemer, der ligger udenfor vores kontrol, siger fungerende koncernchef og finansdirektør, Geir Karlsen.


- Jeg vil rose alle i Norwegian, som har bidraget til at levere betydelige omkostningsreduktioner indtil nu, tilføjer han.


Norwegians international tilstedeværelse fortsætter med at vokse. USA er nu det marked med højeste omsætning, efterfulgt af Norge, Spanien og Storbritannien.

Siden 2008 har Norwegian reduceret sin CO2-udledning per passagerkilometer med 30 procent. I løbet af tredje kvartal var CO2-udledningen per passagerkilometer 69 gram. Dette er uændret i forhold til samme periode fra året før, hvilket skyldes selskabets anvendelse af indlejede fly. Passagerernes klimapåvirkning vil falde yderligere i takt med, at nye fly introduceres i flåden. 

Gennemsnitsalderen på 3,8 år betyder, at Norwegian har en af verdens mest moderne og brændstofeffektive flyflåder.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.