DÆKPRODUCENT:
Transportører i Norden kan spare 230.000 ton CO2 årligtOnsdag 16. oktober 2019 kl: 11:52 Af: RedaktionenHvis transportører følger fem anbefalinger med hensyn til deres lastbilers kontakt med vejbanerne, kan de ifølge dækproducenten Michelin spare på både dækbudgettet og CO2-udledningen og stadig holder et højt sikkerhedsniveau De fem råd går på korrekt dækvedligehold og opmærksomhed på dækkene. Følger man rådene kan transportører i Norden ifølge Michelin reducere den samlede CO2-udledning med 230.000 ton og sænke deres dækomkostningerne med 55 procent hvert år. De fem gode råd er:
For at afprøve Michelins anbefalinger i praksis blev der i september foretaget en rullemodstandstest i Malmby lufthavn. Her blev to identiske køretøjer udrustet med henholdsvis nye dæk og dæk, der var slidt ned til 1,6 mm og så mønsterskåret til 4 mm. mønsterdybde. Lastbilerne startede side om side og accelererede til 34 km/t. Præcis samtidig blev de sat i frigear for at rulle længst muligt. Lastbilen med opskårne dæk rullede i snit 37 procent længere end den med helt nye dæk. - Vi vil gerne vise effekten, hvis alle transportører i Norden arbejder ud fra vores fem anbefalinger. Forsøget viser, at transportbranchen omregnet kan spare 1,3 milliarder kroner og reducere CO2-udledningen med 230.000 ton hvert år. Altså tage et skridt mod mere bæredygtig transport med en enkel indsats, siger Richard Andermyr, der er markedschef for Michelin Nordic. Michelin peger på, at dækkene spiller en stor rolle for både sikkerhed, driftsøkonomi og CO2-udledning. Den franske dækproducent investerer årligt godt 650 millioner euro i forskning og udvikling. Med ny 3D-teknologi til dækkenes støbeforme har Michelin eksempelvis udviklet et selvopbyggeligt mønster, der bevarer sikkerheden og egenskaberne i hele dækkets levetid. - Vi afsøger hele tiden nye produktionsmetoder og veje til at finde nye, innovative materialer, der kan forbedre vores produkter. Ambitionen er konstant at hjælpe kunderne til en bedre driftsøkonomi og til at nedbringe deres miljøpåvirkning via lavere brændstofforbrug i deres transport, siger Richard Andermyr. Michelin fremfører, at tung transport står for 7 procent af den samlede CO2-udledning i Norden, hvilket har ført til en EU-regulering på området, som trådte i kraft den 1. januar 2019. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |