Ambitiøst klima-partnerskab er sat i søen

Tirsdag 24. september 2019 kl: 14:52
Af: Redaktionen

For at nå målet om at have halveret skibsfartens udledninger i 2050, som landene i FNs søfartsorganisation, IMO, er blevet enige om, skal der sættes fart på udviklingen. Derfor er en række globale virksomheder nu gået sammen med toneangivende organisationer i en verdensomspændende koalition, der har det fælles erklærede mål at få søsat emissionsfrie skibe senest i 2030

Initiativet, der bakkes op af flere lande, her i blandt Danmark, går under navnet ”Getting to Zero Coalition” og har en række danske rederier med - Mærsk Mærsk Tankers, Norden, Torm og DFDS.


- Det er nu, vi skal handle. Hvis vi skal nå at have halveret den globale skibsfarts udledninger i 2050, som landene i FNs maritime organisation, IMO, er blevet enige om, så skal vi have sat turbo på udviklingen af den CO2-neutrale skibsfart og se at få sat nogle emissionsfrie skibe i søen, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.


De skibe, der søsættes i dag, har en forventet levetid på mindst 20 år. Derfor er det ifølge Danske Rederier afgørende med et massivt fokus på at finde vejen til den CO2-neutrale skibsfart.

- Der er ikke noget quick fix. Det er på tide, at vi bruger mindre tid på at drøfte symptombehandlinger og i stedet sætter alt ind på at finde løsninger, der på sigt helt fjerner CO2-udledningen fra skibsfarten, siger Anne H. Steffensen og tilføjer:


- Derfor er det glædeligt at se en række af de største danske rederier tage ansvar og gå forrest i at løse den bundne opgave, vi står overfor. Det kan kun gå for langsomt.


Om Getting to Zero Coalition
  • Parterne i den nye koalition ”Getting to Zero Coalition” lover at arbejde hårdt for at have kommercielt bæredygtige emissionsfrie skibe på de lange handelsruter i 2030
  • Koalitionen har nu over 70 deltagere, heraf omkring 60 virksomheder
  • 10 lande fra 5 kontinenter bakker op koalitionens mål





 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.