Europas største fjernbusudbyder investerer i alternativ brændstofteknologi.

Mandag 9. september 2019 kl: 15:11
Af: Redaktionen

FlixMobility, der opererer Europas største net af fjernbusforbindelser, planlægger at teste el-busser med brint og brændselsceller, som sammen genererer strøm, frem for busser, der har energien med i batterier

For at bringe projektet, som er fokuseret på bæredygtighed og CO2-fri mobilitet, til frem, vil virksomheden samarbejde med teknologispecialisterne Freudenberg Sealing Technologies. De indledende drøftelser med producenterne om at udvikle busserne med dette formål er sat i gang.


- Vi ønsker at være med til at designe fremtidens mobilitet. Den moderne FlixBus-flåde er allerede ekstremt miljøvenlig, men vi spørger konstant os selv, hvordan vi kan gøre langdistancerejser endnu mere bæredygtige. Efter en succesfuld lancering af tre fuldelektriske busser, ønsker vi nu at udvikle de første brændselscelle-drevne fjernbusser for at sætte endnu en milepæl i mobilitetsudviklingen, siger André Schwämmlein, der er en af grundlæggerne af FlixMobility og CEO for FlixMobility.


De første el-busser, der kører for FlixBus i Frankrig og Tyskland, blev produceret af BYD og Yutong fra Kina. Brændselscelle-teknologien er en mulighed for europæiske busproducenter at bidrage til bæredygtig mobilitet. De indledende drøftelser med busproducenter om FlixBus-brændselscelleprojektet er i gang. 


Samme ydelse uden emissionerne 
Brændselscelledrevne køretøjer er i stand til at køre mindst 500 kilometer før tankning. Tankning af den nødvendige brint bør kun tage maksimalt 20 minutter. Ydeevne ved brændselscelle-drevne busser, såsom strøm og acceleration, skal svare til de nuværende fjernbusstandarder. 


- Et hybridsystem, der intelligent kombinerer batteri- og brændselsceller, er især praktisk for tunge køretøjer, der dækker lange afstande, da rent elektriske køretøjer stadig ikke har mulighed for at dække lange afstande. I den første fase af FlixBus’ brændselscelleprojekt vil en repræsentativ busflåde blive udstyret med teknologien som pilotprojekt. I fremtiden er det sådan, vi vil bidrage væsentligt til at reducere CO2 i vejtrafikken. Det, vi gør sammen med FlixMobility på de europæiske veje, vil også være et banebrydende træk for andre mobilitetssektorer, siger Claus Möhlenkamp, der er administrerende direktør i Freudenberg Sealing Technologies.


Om brint: 
  • Brint er det mest almindelige grundstof og er en væsentlig del af vand - H-O-H (H2O). Cirka 71 procent af jordens overflade er dækket med vand med en samlet volumen på 1,4 milliarder kubikkilometer. I et elektrolyseanlæg kombineres elektrisk energi og vand. Den elektriske energi deler vand til brint og ilt
  • Brint (H2) er en farveløs og lugtfri gas-art, der skal opbevares ved et højt tryk i omhyggeligt lukkede tanke eller gasflasker. Brint vil umiddelbart gå sammen med ilt og blive vand plus udlede energi. Energien kan bruges i en brændselscelle til at producere strøm, der kan drive en el-motor
  • Bliver brintet produceret med energi fra eksempelvis vindmøller eller solceller kommer CO2-udledningen meget langt ned. Dermed kan man hæfte betegnelsen "bæredygtig" på brint




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.