Turbocompound-system øger momentet og mindsker brændstofforbrugetOnsdag 19. juni 2019 kl: 14:04 Af: Jesper ChristensenVolvo Trucks har lanceret et nyt turbocompound-system til et par af sine 13-liters motorer. Sammen med nogle andre optimeringer og finesser har Volvo Trucks skåret brændstofforbruget ned med 7 procent i forhold til en Volvo D13 Euro 6 Step D-motor uden brændstofpakken “Hver dråbe tæller” (I-Save). Fire af de syv kommer fra tekniske optimeringer og påfund til selve motoren, mens de resterende tre kommer fra forbedrede styrings- og støttesystemer Ud over turbocompound-enheden har Volvo Truck’s optimeret bagakslerne. En ændret konstruktion af de enkelte dele af bagtøjet har givet en mindre friktion. En mere tyndtflydende olie i en mindre mængde bidrager også til en mindre friktion i bagakslerne. På it-siden - for moderne motorer og lastbiler er spækket med elektroniske styringssystemer - er der kommet et opdateret og kortbaseret I-See system, der analyserer og tilpasser motoromdrejninger og gearvalg til hældninger forude, og gearskiftsoftware til bilernes I-Shift-gearkasser optimeret til fjerntransportopgaver. - Vi har skræddersyet alle aspekter af I-Save for at tilpasse dem til fjerntransportvognmændene, især dem, der typisk kører mere end 120.000 km om året, siger Mats Franzén, der er Powertrain Strategy Director hos Volvo Trucks. - Jo længere de kører, desto mere kan de spare, siger han videre og peger på, at den nye D13-motorer med turbocompund-system er kraftfulde motor, der leverer en meget brændstofeffektiv og komfortabel køreoplevelse på grund af færre gearskift og mindre motorstøj både inde i og uden for førerhuset. Mats Franzén peger på, at de nye turbocompund-motorer, der også får miljømæssig hjælp af et EGR-system, bruger mindre AdBlus. - Hvor en normal motor bruger 8 procent AdBlud i forhold til dieselforbruget, bruger turbocompound-motorerne mellem 5 og 5,5 procent. Volvo Trucks peger på, at det faktisk brændstoføkonomi vil variere afhængigt af en række faktorer - eksempelvis chaufførens brug af fartpilot, landskabet, chaufførens køreevner og vejrforholdene. Fakta om I-Save:
I-See-systemet kan se frem og dermed udnytte bevægelsesenergien uden at motoren behøver at køre rundt sammen med drivlinen - Eco-Roll. I-See hjælper også med at vælge motoromdrejninger og gear i forhold til, om det går op eller ned ad bakke. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |