STATSSTØTTE:

EU-Kommissionen kigger kapitalen efter hos PostNord

Mandag 17. juni 2019 kl: 07:48
Af: Redaktionen

En række kapitaltilførsler, som dansk-svenske PostNord og Post Danmark har modtaget fra selskabers ejere, bliver nu nøjere undersøgt af EU-Kommissionen. EU-Kommissionen vil vurdere, om nogle kapitaltilførsler, som Danmark og Sverige har ydet til PostNord og Post Danmark, er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler

Baggrunden for, at EU-Kommissionen indleder undersøgelser af flere kapitaltilførsler fra den danske og svenske stat, er blandt andet, at transportorganisationen ITD i november 2017 klagede til EU-Kommissionen over flere kapitaltilførsler til PostNord og Post Danmark, som organisationen påstod udgjorde ulovlig statsstøtte.


EU-Kommissionen har efter en foreløbig vurdering besluttet at indlede en tilbundsgående undersøgelse vedrørende tre særskilte støtteforanstaltninger, der blev gennemført i 2018:
  • En kapitaltilførsel på 2,34 milliarder kroner (313 millioner euro) fra PostNord til Post Danmark
  • En kapitaltilførsel på 267 millioner svenske kroner (25 millioner euro) fra den danske stat til PostNord
  • En kapitaltilførsel på 400 millioner svenske kroner (37 millioner euro) fra den svenske stat til PostNord

De danske og de svenske myndigheder hævder, at kapitaltilførslerne ikke udgør statsstøtte efter EU-reglerne. De mener, at kapitaltilførslerne er foretaget på vilkår, som en privat investor, der opererer på markedsvilkår, ville have accepteret (det markedsøkonomiske investorprincip). Som følge heraf ville kapitaltilførslerne ikke give nogen selektiv fordel til PostNord eller Post Danmark.


EU-Kommissionen er dog på nuværende tidspunkt bekymret for, at kapitaltilførslerne ikke er blevet gennemført på markedsvilkår. EU-Kommissionen vil derfor nærmere undersøge de nøgleparametre, som de danske og de svenske myndigheder har lagt til grund for deres beslutning om at tilføre kapital og om kapitaltilførslens størrelse. Disse nøgleparametre inkluderer for eksempel den forventede vækst på brev- og logistikmarkederne og de finansielle virkninger, som Post Danmarks mulige konkurs ville have for PostNord.
Hvis disse kapitaltilførsler til Post Danmark og PostNord viser sig at udgøre statsstøtte efter EU-reglerne, vil EU-Kommissionen dernæst vurdere, om de er forenelige med det indre marked.
EU-Kommissionen vil nu undersøge sagen nærmere for at fastslå, om dens oprindelige betænkeligheder bekræftes. Indledningen af en tilbundsgående undersøgelse giver Danmark, Sverige, klageren og andre interesserede tredjeparter mulighed for at fremsætte bemærkninger, uden at det foregriber sagens udfald.


Om Post Danmark:
  • Post Danmark er den største leverandør af posttjenester i Danmark og har siden sin oprettelse i 1995 haft befordringspligten.
  • Det danske marked for posttjenester har været liberaliseret siden 2011 i overensstemmelse med postdirektivet, og selv om Post Danmark udspringer af den offentlige forvaltning, drives virksomheden i fuld konkurrence med andre relevante postbefordrende virksomheder
  • Post Danmark er den nationale postoperatør i Danmark og et datterselskab af PostNord, der ejer 100 procent. PostNord er stiftet i Sverige og ejes af den danske stat med 40 procent og den svenske stat med 60 procent


Om EU’s regler om statsstøtte:
  • I henhold til EU's statsstøtteregler kan offentlige indgreb til fordel for virksomheder anses for ikke at udgøre statsstøtte, når de foretages på vilkår, som en privat operatør ville have accepteret på markedsvilkår (det markedsøkonomiske investorprincip). Hvis dette princip ikke overholdes, vil offentlige indgreb udgøre statsstøtte efter artikel 107 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, fordi de giver støttemodtagerne en økonomisk fordel, som deres konkurrenter ikke har. EU-Kommissionen foretager derefter en vurdering af, om en sådan støtte kan betragtes som forenelig med EU's statsstøtteregler
  • 28. maj 2018 konkluderede EU-Kommissionen, at Danmarks kompensation til Post Danmark for at varetage sine samfundsopgaver i perioden 2017-2019 var i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler












 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.