Kattegatruterne er centrale for Stena Line

Fredag 7. juni 2019 kl: 10:13
Af: Jesper Christensen

I begyndelsen af 2020 åbner Stena Line en ny ro/pax-rute med udgangspunkt i Halmstad på Vestkysten af Sverige omkring 90 kilometer nord for Helsingborg. Endepunktet bliver Grenaa. Stena Line vil betjene den nye færge rute med færgen Stena Nautica, som i dag sejler på den nuværende rute mellem Grenaa og Varberg. Derudover håber det svenske færgerederi på at kunne indsætte endnu en færge, så der i fremtiden bliver fire rundture på ruten i stedet for to


Tony Michaelsen, der er rutechef for Stena Line's Kattegatruter, forklarer, at ruterne mellem Sverige og Danmark ligger Stena Line's ejer meget nært. Derfor er det med fuld opbakning, at Stena Line investerer flere hundrede millioner kroner i ruten.


- Med to færger får kunderne fire gode afgange og fire ikke helt så gode i døgnet, siger Tony Michaelsen og forklarer, at med kun én færge, er det svært at tilfredsstille alle kunder, da én færge kun kan tage to rundture i døgnet. Med to færger kan Stena Line fordoble antallet af afgange.


Baggrunden for den nye rute mellem Halmstad og Grenaa tager udgangspunkt i Varberg, hvor kommune i 2015 meddelte Stena Line, at rederiet ikke længere kunne lægge til i havnen. Kommune ønskede at bruge havnearealerne til boliger frem for færgen til Grenaa.  


Det betød, at Stena Line måtte tage den sydlige Kattegatrute op til overvejelse: 
  • Skulle der bygges en ny havn?
  • Skulle ruten rykkes til Falkenberg mellem Varberg og Halmstad?
  • Skulle ruten rykkes til Helsingborg?
  • Skulle ruten have svensk udgangspunkt i Halmstad?

Enden på overvejelserne blev, at Stena Line besluttede at investere i at udvikle forbindelsen til Grenaa med udgangspunkt i de nye muligheder, som dukkede op, da fokus blev rettet mod Halmstad, hvor det blev klart, at der var meget bedre forretningsmuligheder end i Varberg.


Færgen åbner både for- og agterport for flere fordelTony Michaelsen peger på, at fragtdelen på ruterne over Kattegat - mellem Göteborg og Frederikshavn og mellem Grenaa og Varberg - snart Halmstad - er dem, der giver smør på brødet året i gennem. Derfor er færgernes kapacitet og afgangstider baseret på fragt-kunderne.


Den nye rute fra Halmstad til Grenaa vil forbinde det midtjyske område fra Grenaa i Øst og helt til Vestkysten ved Hvide Sande med et tilsvareden område fra Hamlstad på den svenske vestkyst og helt over til Småland i øst med byer som eksempel Kalmar og Växjö.


Rutechefen peger på, at der årligt kører 300.000 lastbiler mellem det jyske og Småland, der huser mange eksportorienterede små og mellemstore virksomheder. Derfor ser Stena Line en mulighed for at fordoble antallet af lastbiler på ruten, når ruten rykker til Hamlstad og får endnu en færge.


Tony Michaelsen peger også på, at en stor del af rederiets fragtkunder - speditører - er baseret i Trekantsområdet i Danmark og i og omkring Helsingborg i Sverige. De er dagligt udfordret af, at lastbiltrafikken ad E20 ofte bliver forsinket på grund af trængsel. Og det vil ikke blive bedre de næste tre-fire år, hvor der vil være vejarbejde på E20 over Fyn. 


Trængslen på landevejene over Fyn og Sjælland og reglerne om chaufførernes køre- og hviletider, distancer og miljøbelastningen fra landevejstransport taler for en alternativ mulighed. 

Derfor åbner færgeruten med to færger mellem Grenaa og Halmstad både for- og agterport for flere fordel.

Kortere afstand i kilometer: 
  • Kolding-Växjö - 462 kilometer via Storebælt og Øresund
  • Kolding-Växjö - 292 kilometer via færgen Grenaa Halmstad (161 km i Danmark og 131 km i Sverige)
  • Chauffører kan holde deres hvil på færgen og i forbindelse med færgeoverfarten
  • Mindre miljøbelastning
  • Mulighed for at imødegå chaufførmangel, da færgeruten medtager løstrailere
Tony Michaelson oplyser, at hvis man med ovennævnte forhold sammenligner landevejsforbindelsen over broerne med forbindelsen med færgen over Kattegat vil det falde ud til fordel for forbindelsen med færge. Her vil en lastbilchauffør kunne returnere inden for første døgn, mens han vil skulle tage døgn to i brug, hvis han kørte over broerne. 











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.