Lastbilproducent investerer knap 1,5 milliarder kroner i førerhusfabrik

Fredag 26. april 2019 kl: 09:49
Af: Redaktionen

Lastbilproducent investerer knap 1,5 milliarder kroner i førerhusfabrik

Den hollandske lastbilproducent, DAF, vil investere omkring 200 millioner euro - det svarer til omkring 1,493 milliarder kroner - i sin førerhusfabrikken i Westerlo i Belgien for at have kapacitet nok til at imødekomme en stigen efterspørgsel efter lastbiler fra DAF. Informationen om DAF’s investering i førerhusfabrikken i Belgien blev offentliggjort under et besøg af den flamske minister for arbejde, økonomi og innovation, Philippe Muyters

DAF åbnede sin Westerlo-fabrik i 1966, hvor den - udover førerhuse - siden begyndelsen af 70'erne også har produceret aksler. Den nuværende arbejdsstyrke på 2.800 medarbejdere producerer aksler og førerhuse til de tunge og mellemtunge lastvogne, der løber af produktionsbåndene i Eindhoven i Holland og Leyland i England.


DAF har gennem de seneste år udviklet sig til det næststørste lastbilmærke i Europa og markedsleder i trækkersegmentet. For yderligere at styrke position i Europa såvel som på internationale markeder udenfor Europa indfører DAF helt nye state-of-the-art processer på Westerlo-fabrikken.


Med investeringen på 200 millioner euro øger DAF kapaciteten på førerhusanlægget med ca. 45 procent til ca. 300 førerhuse om dagen i to-holds skift. Antallet er nøje afstemt med kapaciteten i den nye lakeringsfabrik, der officielt blev åbnet i slutningen af 2017, efter en investering på 100 millioner euro.


For samleprocessen af DAF CF og XF førerhuse vil det eksisterende 17.800 kvadratmeter store anlæg blive udvidet med 13.200 kvadratmeter. Udvidelsen vil få et enkeltlinie layout med ca. 130 robotter og 135 fuldautomatiske svejsepistoler, der skal sikre høj kvalitet, effektivitet og ergonomi i verdensklasse.


Kabinetrimming viser vejen indenfor ergonomi

Anlægget, hvor førerhusene trimmes - det er i dag 15.600 kvadratmeter - vil blive udvidet med 20.000 kvadratmeter. Det nye anlæg vil have flere sektioner, herunder en hovedmonteringslinie, en tagmonteringslinie samt en undersamlingslinie for døre og cockpit. Det vil også omfatte en højt avanceret test- og inspektionsafdeling. I hovedmonteringslinien vil der blive installeret et avanceret system med særlige ergonomiske egenskaber, som gør det muligt for medarbejderne at tilpasse arbejdshøjden, så den passer til den aktuelle proces og individuelle præferencer.


- De nye state-of-the-art anlæg til førerhusproduktion og kabinetrimning er nødvendige for at DAF kan fortsætte med at vokse både inden for og uden for Europa. Efter færdiggørelsen vil de nye faciliteter være de mest moderne af sin art, benchmark for kvalitet, effektivitet og ergonomi. Frem for alt illustrerer investeringen på 200 millioner euro endnu engang DAF’s tillid til fremtiden for fabrikken i Belgien, siger DAF’s præsident, Harry Wolters.

Den flamske minister for arbejde, økonomi og innovation, Philippe Muyters, pegede under sit besøg på DAF’s førerhusfabrik på, at virksomheder, der ønsker at udmærke sig, ikke har andet valg end at være innovative i en tid med hurtigt skiftende økonomi.


- Et andet nøgleelement er at holde vores færdigheder up-to-date og relevante. DAF har tydeligvis, hvad der kræves - en vision om bæredygtighed, innovation og vækst kombineret med forpligtelsen til ikke blot at tilpasse deres processer, men også deres medarbejderes kompetencer. Jeg er stolt over at bidrage til denne lærebog indenfor innovation, talent og passion, sagde Philippe Muyters.


Opførelsen af de nye førerhus- og kabinetrimningsfabrikker hos DAF Vlaanderen er gået igang. Det belgiske byggefirma Cordeel er blevet valgt til at opføre bygningerne, herunder nye kontorer, mødelokaler og faciliteter til medarbejderne. Samleanlægget leveres af VDL Steelweld fra Holland.

Billedtekst
Under et besøg af Philippe Muyters, den flamske minister for arbejde, økonomi og innovation, annoncerede DAF en investering på  200 millioner euro i førerhusfabrikken i Westerlo, Belgien, for at være forberedt på fremtidige produktionsmængder.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.