Vejdirektoratet udvider Motorvej E20 over Fyn

Fredag 22. marts 2019 kl: 08:26
Af: Redaktionen

Motorvejen over Fyn - E20 - lægger asfalt til flereog flere biler. Ifølge Vejdirektoratet er trafikken steget med 33 procent i perioden 2010 til 2018. Vejdirektoratet har skrevet kontrakt med en entreprenør om at udvide endnu et stykke af motorvej E20 på Vestfyn fra to spor i hver retning til tre spor i hver

Det stigende antal biler på vejen skaber trængselsproblemer, nedsætter rejsehastigheden og øger risikoen for uheld. Ved at skabe bedre plads på vejen, håber Vejdirektoratet på, at problemerne bliver mindre og trafiksikkerhede øget. Udvidelsen af motorvejen på Vestfyn fra fire til seks spor mellem Odense V. og Nr. Aaby  sker i etaper. Første etape af udbygningen går mellem Odense V. og Gribsvad, hvor anlægsarbejdet starter 1. april.


- Det er en af landets hovedfærdselsårer, som vi går i gang med at opgradere nu. Der er både mange pendlere på Fyn og mellem landsdelene. Fynske Motorvej binder Danmark sammen fra øst til vest, men vi skal have gjort noget ved den trængsel, som trafikstigningen har medført. Det skal vi både af hensyn til trafikanterne, til erhvervslivet og til trafiksikkerheden, siger Robin Højen Madsen, der er Vejdirektoratets projektleder for første etape af udbygningen.


Vejdirektoratet har netop skrevet kontrakt med entreprenøren M.J. Eriksson, som skal stå for udbygningen af første etape.


Udvidelsen af første etape ventes afsluttet inden udgangen af 2020. Derefter kommer turen til anden etape fra Gribsvad til Nr. Aaby. Hele udvidelsen står efter planen klar inden udgangen af 2022. 


Den øgede kapacitet vil i forhold til dagens trafik frigøre otte minutter, som pendlerne på strækningen mellem Nr. Aaby og Odense V kan bruge til andre ting end at køre i bil.


Tidsbesparelsen vil være den samme, uanset om man bevæger sig mod vest eller øst på motorvejen, da den trafikale belastning i myldretiden er lige stor i hver retning. Vejdirektoratet peger på, at hvis køretidsbesparelsen skal blive til noget, skal trafikanterne huske at bruge det ekstra spor rigtigt.


- Som trafikant skal man huske at holde til højre og bruge alle tre spor. Så får man også en tidsbesparelse, som er værd at tage med, og man kommer hurtigere hjem til familien efter arbejde. Risikoen for at sidde fast i forbindelse med et uheld bliver også mindre, og trafikken bliver i det hele taget mindre sårbar, sådan så man ikke behøver at køre tidligere afsted hjemmefra for en sikkerheds skyld, siger Robin Højen Madsen.


Når entreprenøren går i gang med med udvidelsen, kommer der visse trafikale restriktioner. De vil i hovedtræk være generel hastighedsnedsættelse til 80 kilometer i timen og smallere vognbaner at køre på.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.