Enhedslisten vil skabe bæredygtig transport for alleOnsdag 13. februar 2019 kl: 12:19 Af: Jesper ChristensenOPDATERET: Vi er afhængige af at kunne transportere os selv og varer rundt, men det kræver meget energi. Transportsektoren står i dag for omkring en fjerdedel af Danmarks udledning af drivhusgasser. Samtidig får stiger antallet af biler med to procent årligt. Hvis vi vil gøre os håb om at nå vores klimamål, skal vi skal mindske udledningen fra transport. Ifølge den klimaplan, som Enhedslisten lagde frem tirsdag, skal det hovedsageligt ske ved at udskifte benzin- og dieselbiler med elbiler og ved at gøre den kollektive transport bedre og billigere Efter Enhedslistens opfattelse går omstillingen til elbiler alt for langsomt i Danmark. Derfor vil partiet støtte salget af elbiler, indtil de fuldt ud kan konkurrere med benzinbiler. Udfordringen er, at færre benzinbiler vil give et stort tab for statskassen på grund af mindre indtægter fra registreringsafgifter og afgifter på benzin og diesel. Enhedslisten vil derfor hæve registreringsafgiften på benzinbiler, gøre især mindre og mellemstore elbiler billigere og på sigt indføre en vejafgift, der er lav på landevejene og høj i byerne. Samlet set vil omlæggelserne ifølge partiet ikke give flere penge i statskassen, men forhindre et hul som følge af omstillingen. Hvis man skrotter sin benzinbil og køber en elbil, vil det heller ikke blive dyrere for den enkelte at køre i bil. Enhedslisten vil også hæve afgifterne på benzin og diesel - og sende hele provenuet tilbage til lav- og mellemindkomster ved at forhøje den grønne check. - Vores svar handler ikke kun om at omstille fra benzin- til elbiler. Vi vil gøre det muligt at transportere sig rundt uden bil - også hvis man bor på landet. Derfor vil vi investere massivt i billigere offentlig trafik og i flere busruter, i fleksible alternativer til busser i de tyndt befolkede områder, i nye jernbanelinjer og i bedre togforbindelser over hele landet. Så den kollektive trafik bliver et reelt alternativ - både lokalt, nationalt og til udlandet, lyder det fra Enhedslisten. Udfasning af benzin- og dieselbiler Lidt over halvdelen af CO2-udledningerne fra transporten kommer fra den lette trafik. Det drejer sig på nuværende tidspunkt om godt syv millioner ton CO2 årligt. Derfor mener Enhedslisten, at det er vigtigt, at salget af biler, der kører på fossile brændsler inden for få år helt stopper og bliver erstatte med elbiler. Enhedslisten foreslår:
Fremme af elbiler Udfasning af benzin- og dieselbiler gør det ikke alene. Enhedslisten vil også støtte omstillingen til elbiler. Der er ifølge partiet brug for direkte støtte og udbygning af infrastrukturen for at gøre elbiler til et reelt alternativ til benzinbiler i hele landet.
Offentlig transport skal være grønnere, bedre og billigere Det er efter Enhedslistens mening på høje tid, at den kollektive trafik bliver styrket efter mange år, hvor biler er blevet billigere og billigere i forhold til tog, og hvor mange tog- og busruter er blevet nedlagt især i yderområder. Man skal kunne komme rundt i hele Danmark også uden bil, mener partiet der fremhæver, at Energistyrelsen forudser, at der frem mod 2030 kommer 800.000 flere biler på de danske veje. Det tal er udgangspunktet for partiets beregninger. Da udviklingen ikke er én, som Enhedslisten ønsker, vil partiet over de næste ti år afsætte op mod 40 milliarder kroner til den kollektive trafik, som skal komme alle til gode.
Enhedslisten vil på europæisk plan arbejde for, at der oprettes en Europæisk Togfond til at sikre bedre og hurtigere forbindelser med lyn- og nattog mellem de europæiske hovedstæder. Omstilling af færger og tung transport Enhedslisten peger på, at CO2-udslippet ikke alene kommer fra persontransport på landevejene. Cirka halvdelen af udledningen i transportsektoren kommer fra godstransport, inklusiv færger. Derfor mener Enhedslisten, at der skal være et krav, at alle nye færger er eldrevne fra 2025. Enhedslisten fremfører, at eksperter vurderer, at det betaler sig at elektrificere de fleste af Danmarks 50 indenrigs færgeruter. Når det gælder lastbiltransport, hvor elektrificeringen ikke er nået nær så langt som på personbilsområdet, vil Enhedslisten støtte en omlægning til gas. Men dag der mangler anlæg til at tanke gas, før vognmændene vil investere i gasdrevne lastbiler, skal en pulje på 250 millioner kroner over fem år gå til at etablere gastanke. Enhedslisten foreslår også, at der afsættes 250 millioner kroner til en forskningspulje for grøn transport, der primært fokuseres på omstilling af luftfart og tung transport. Grønnere trafik i byerne Enhedslisten vil også give kommunerne flere redskaber til selv at styre udledningen fra vejtrafikken. Det handler både om at udlede færre drivhusgasser, men også om at gøre luftkvaliteten i byerne bedre. Ifølge Enhedslistens klimaplan skal:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |