Transportministeren har orienteret forligskredsen om EU-Rettens Femern-domme

Onsdag 19. december 2018 kl: 19:43
Af: Redaktionen

Tirsdag i denne uge orienterede transportminister Ole Birk Olesen repræsentanter for Femern Bælt-forligskredsen (V, LA, K, S, DF, R og SF) om de domme, som EU-Domstolen afsagde i sidste uge om godkendelsen af finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen. Transportminister Ole Birk Olsen oplyste, at EU-Retten ikke har forkastet statsgarantimodellen, og dommene har ikke betydning for den allerede tildelte EU-støtte på knap 4,4 milliarder kroner. Men dommene gør det aktuelt vanskeligt for Femern A/S at optage nye lån med statsgaranti


EU-Domstolen annullerede ved dommene EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen af Femern Bælt-projektet fra 2015. Begrundelsen i dommene er, at EU-Kommissionen begik en procedurefejl ved ikke at indlede en formel undersøgelsesprocedure og ved ikke at have undersøgt, hvilke betingelser for udbetaling af statsgarantierne der skal fastsættes i låneaftaler med videre.


Transportministeren oplyste også, at EU-Domstolen på en række punkter afviser Scandlines’ og Stena Lines kritik af EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen. Det fremgår således af dommene, at Femern Bælt-projektet er af fælleseuropæisk interesse, og EU-Domstolen bekræfter, at det er fornuftigt og rimeligt at antage, at færgeoverfarten Rødby-Puttgarden lukker, når Femern Bælt-forbindelsen åbner. 


I forlængelse heraf har EU-Domstolen bekræftet, at det var fornuftigt og rimeligt, at EU-Kommissionen ikke blandede sig i den danske stats beslutning om at anlægge en fast forbindelse.

EU-Domstolen har ikke forkastet statsgarantimodellen, og dommene har ikke betydning for den allerede tildelte EU-støtte på knap 4,4 milliarder kroner. 


Endelig fastslår EU-Domstolen, at finansieringen af de danske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen ikke er omfattet af statsstøttereglerne. EU-Kommissionen forventes nu at sætte gang i en formel undersøgelsesprocedure af statsstøtten, og dermed om statsstøtten til finansieringen af kyst til kyst-forbindelsen kan godkendes. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er allerede i tæt dialog med EU-Kommissionen om dette spørgsmål.


Med dommene er EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen af kyst til kyst-forbindelsen annulleret. Det har betydning for Femern A/S, da det gør det vanskeligt at optage nye lån med statsgaranti, før EU-Kommissionen har udarbejdet en ny, positiv afgørelse om finansiering af projektet. Femern A/S har sikret sig den nødvendige likviditet til selskabets aktiviteter i de kommende år.


- Der er en række positive budskaber i EU-Domstolens afgørelse. Således sætter EU-Domstolen ikke spørgsmålstegn ved, at Femern Bælt-forbindelsen er samfundsbegrundet. Samtidig vurderer Domstolen, at det er rimeligt og fornuftigt at antage, at færgeoverfarten Rødby-Puttgarden lukker, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, siger Ole Birk Olsen og fortsætter:


- Jeg noterer mig også, at kommissær Vestager er citeret for, at det er et procedurespørgsmål, der er årsagen til dommens annullation af godkendelsen, og ikke substansmæssige forhold. Samtidig citeres kommissæren for, at sagen om statens støtte til Femern Bælt-forbindelsen - efter hendes vurdering - ikke har noget med statsstøttereglerne at gøre. EU-Kommissionen skal nu arbejde frem mod at træffe en ny afgørelse om finansieringen af Femern Bælt-projektet. Ministeriet er allerede i dialog med Kommissionen, der har fuldt fokus på sagen og vil arbejde hurtigst muligt med den videre proces.


Forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen udtrykte fortsat fuld opbakning til projektet og den videre proces. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.