Ny app åbner for samkørsel i taxi

Torsdag 6. december 2018 kl: 09:07
Af: Redaktionen

En ny danskudviklet app er lanceret til taxi-samkørsel i Stor-København. Folkene bag app’en CabShare peger på, at taxi-kunder kan hente betydelige besparelser på deres taxi-konto ved at dele deres taxi-ture med andre

Med CabShare-app'en på ens mobil kan man finde andre passagerer, som skal i samme retning. Når passagererne deler regningen, kan de ifølge CabShare-folkene spare op mod 60 procent, skåne miljøet og møde ny mennesker undervejs. 


CabShare lanceres med udgangspunkt i Stor-København, men målet er, at app'en i løbet af få måneder udbredes til de store byer i Danmark. Herefter introduceres app'en i andre europæiske hovedstæder.


Deleøkonomi er vejen frem
De senere år har vist, at mange mennesker har taget en række af de deleøkonomiske tjenester til sig - boliger, biler, cykler og mange andre ting bliver byttet som aldrig før.


CabShare fremfører, at 45 procent af de danske taxipassagerer har givet udtryk for, at de gerne deler en taxitur med andre, hvis de kan spare penge. Markedet for samkørsel i taxi er derfor ganske stort set i lyset af, at der bliver kørt over 30 millioner taxi-ture i Danmark. 


- Det sker alt for ofte, at taxierne kører lange ture fra lufthavnen eller Indre By i København med kun én enkelt passager i bilen. Det kørselsmønster vil CabShare gerne ændre og samtidig bidrage til at reducere trafiktrængslen i Stor-København og andre større danske byer, siger Cabshares direktør Henrik Paltoft.


Deleturen skal først accepteres
Før brugeren accepterer at køre turen med andre, så viser CabShare-app'en besparelsen ved den samlede transportlængde, når turen deles med op til tre andre medpassagerer. Baseret på et meget omfattende datamateriale konkluderer CabShare, at besparelsen i kroner typisk er i omegnen af 30-60 procent for den enkelte passager. Brugeren betaler først 10 kroner for CabShares service, når man accepterer app'ens ruteforslags prioritering samt den samlede beregnede besparelse.


CabShare har designet app'en, så passagererne nemt kan finde hinanden og bekræfte, at de gerne vil køre sammen, fordi der er penge at spare. Der er defineret et antal virtuelle mødesteder/meeting-points i København, hvor passagererne mødes for at køre sammen. Alle meeting-points ligger på centrale strategiske placeringer. Det er også muligt for brugerne at finde egne meeting points via app'ens indbyggede chatfunktion.


Miljøgevinst og sociale relationer
Folkene bag CabShare fremhæver, at miljøbelastningen reduceres, hvis man begynder at bruge app'en hver gang, man har mulighed for det. Men den nye deletjeneste er ikke kun en økonomisk gevinst for brugerne. I udgangspunktet kan passageren dele turen med alle. Men det er også muligt at definere, hvem man foretrækker at køre med - for eksempel mænd, kvinder eller bestemte aldersgrupper. Det øger trygheden ved at bruge app'en. App'en bidrager derfor også til et uforpligtende fællesskab mellem brugere med sund økonomisk sans og lyst til at møde nye mennesker. 


- Vi er i en meget positiv dialog med hoteller, spillesteder, virksomheder og andre aktører, som vil bruge app'en og være virtuelt mødested. Deres gæster og medarbejdere sparer penge og oplever et højere serviceniveau og bidrager samtidig til at reducere miljøbelastningen og trafiktætheden, siger Henrik Paltoft.


Positiv modtagelse
App'en fungerer på alle platforme. App'en er uafhængig af bestemte taxiselskaber, så passagererne kan frit vælge at køre med præcis det taxiselskab, som de finder mest attraktivt. Kombinationen af besparelser, en reduktion i miljøbelastningen og trafiktrængslen samt muligheden for at møde nye mennesker er en attraktiv cocktail, som efter CabShare’s opfattelse bør appellere både til brugere, politikere og virksomheder. 


CabShare forventer derfor hurtigt at få et meget stort antal brugere. Det er da heller ikke tilfældigt, at app'en lanceres nu, så brugerne kan afprøve den i forbindelse med decembers julefrokoster, hvor taxibranchen traditionelt har nogle travle uger.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.