BRANCHEORGANISATION:

Det er vigtigt med ens regler for lastbilstransport i EU

Tirsdag 4. december 2018 kl: 14:07
Af: Redaktionen

Transportministerrådet i EU nåede i nat til enighed om sin holdning til første del af EU-Kommissionens vejpakke, der regulerer vejtransporter inden for Europa. Vejpakken blev lagt frem 31. maj 2017

Ministerrådet er blandt andet blevet enige om at bibeholde de nuværende cabotage-regler med en grænse på syv dage og tre kørsler. Derefter kan cabotage i det samme land først ske igen efter en karensperiode på fem dage. 


Den nye aftale betyder også, at udstationeringsreglerne gælder al transport bortset fra transitkørsel, som går igennem et land uden stop, og bilateral kørsel - eksempelvis kørsel mellem to medlemslande som eksempelvis Danmark og Sverige eller Danmark og Tyskland. 


DI havde gerne set, at international kørsel blev undtaget fra udstationeringsreglerne, men det har der ikke været opbakning til. 


- I en situation hvor medlemslandene har været stærkt splittede, og hvor forhandlingerne har stået på i mere end halvandet år, er vi tilfredse med, at der nu i ministerrådet er skabt enighed om vejpakken. Vi kan ikke leve med uvished i længere tid. Så det var sidste udkald, som vi ser det, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport, i en kommentar.


Han peger på, at der stadigvæk er en risiko for, at EU-Parlamentet stemmer vejpakken ned, men DI Transport opfordrer kraftigt opfordre til, at EU-Parlamentet støtter kompromiset i de videre forhandlinger.


 - Det er afgørende for transportbranchen, at vi undgår nationale særregler, og at der kommer ensartede regler i hele EU, samt at reglerne er nemmere at håndhæve og lettere for virksomhederne at efterleve. Det er i det store hele lykkedes. Derfor er vi glade for det kompromis, der blev nået i går.  Aftalen afspejler, at der skulle skabes enighed på trods af meget modsatrettede holdninger, siger Michael Svane. 


Reglerne vil også medføre forbud mod overnatning i førerhuset, når det gælder det regulære ugentlige hvil. Chaufføren skal også kunne komme retur til sit hjemland/ansættelsesland hver fjerde uge og ellers hver tredie uge, hvis chaufføren i perioden har afholdt to forkortede ugentlige hvil. Til gengæld er landene blevet enige om, at køretøjet ikke skal sendes retur. 


- Kravet om, at køretøjet også skulle retur, blev opgivet under forhandlingerne, hvilket vi er tilfredse med, siger Michael Svane. 


Nu skal EU-Parlamentet komme med sin holdning og herefter skal sagen tilbage til vedtagelse i Ministerrådet. Hvad der videre sker er afhængigt af, om EU-Parlamentet vil være positivt eller negativt stemt.


Reglerne ventes - hvis EU-systemet vedtager dem - sat i kraft 30. juli 2020. 


 



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.