DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling

Fredag 16. november 2018 kl: 11:02
Af: Redaktionen

Branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, kommenterer beslutninger i Vejle og Kolding om at udvikle byernes havne med boliger med mere i takt med, at lejekontrakter med havnenes virksomheder udløber


I denne uge fik vi nyheden om, at erhvervshavnene i Kolding og Vejle er på vej mod afvikling. I de to kommuner har man nu blandt andet med nye ejerstrategier ikke kun sat udløbsdato på erhvervshavnen, men også efterladt en række private virksomheder på havnene med økonomiske hovedsmerter. 

Budskabet er, at de private havnevirksomheder, som gennem år og dag har skaffet omsætning, arbejdspladser til havnene og kommunerne, nu ikke længere er ønskede. Virksomhederne er ramt af et granatchok og det med god grund.
 
Til gengæld rykker projektmagere og ejendomsudviklere ind med højstemte planer om boliger i maritime omgivelser. Og den slags planer kan selv den bedste byrådspolitiker have svært ved at stå i mod.
 
Men, når velfungerende erhvervshavne lægges ned, så gør man alvorlig skade på det erhvervsliv, som er grundlaget for beskæftigelse, velstand og dermed velfærd i hele landet.
 
Vi må på det kraftigste advare mod at ofre erhvervshavnene, og vi kommer til at kæmpe indædt mod planerne i begge kommuner.
 
At nedlægge betydende erhvervshavne er afvikling og ikke udvikling.


I tider med nødvendige høje ambitioner om grøn omstilling og en forstærket klimaindsats er det helt ubegribeligt.



Michael Svane

Branchedirektør

DI Transport






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.