Den samlede brotrafik er faldet en smuleOnsdag 31. oktober 2018 kl: 11:28 Af: RedaktionenTrafikudviklingen over Øresundsbron ligger i årets tre første kvartaler stort set på niveau med samme periode sidste år. Der er har været vækst i fritids- og businesstrafikken, lastbil- og bustrafikken, mens pendlertrafikken er gået tilbage, så den samlede dagstrafik er gået tilbage med 0,2 procent Broforbindelsens indtægterne er steget med 21 millioner kroner, mens driftsomkostningerne er faldet med 5 millioner kroner. Resultatet før renter er på 1.137 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 25 millioner kroner. Renteomkostningerne udgjorde 180 millioner kroner for perioden 1. - 3. kvartal, hvilket er 79 millioner kroner mindre end i den samme periode 2017. De faldende renteomkostninger kan primært tilskrives den lave inflation i perioden. Sammenlagt giver det et resultat på 957 millioner kroner før værdiregulering, hvilket er en stigning på 104 millioner kroner sammenlignet med samme periode sidste år. - Den varme sommer har medført, at trafikken ikke har svaret til sidste års niveau, men vi ser fortsat flere fritidsrejsende. Vi oplever også en stigning i fragttrafikken, og er fortsat markedsledende over Øresund. Tilbagegangen i pendlertrafikken ser vi som midlertidig, baseret på det gode arbejdsmarked i Københavnsområdet, siger Caroline Ullman-Hammer, der er administrerende direktør ved Øresundsbro Konsortiet. Onsdag 19. september i år afsagde EU-Retten dom i den sag, som HH Ferries har anlagt mod EU-Kommissionen med påstand om annullation af EU-Kommissionens afgørelse vedrørende statsstøtte til Øresundsforbindelsen. Retten har i sin dom slået fast, at EU-Kommissionen begik en række processuelle fejl, idet den skulle have indledt en såkaldt ”formel undersøgelsesprocedure” i sagen. Retten annullerer derfor EU-Kommissionens afgørelse. EU-Retten har ikke med dommen underkendt statsgarantimodellen som sådan. Dommen fastslår endvidere, at garantier med videre til Konsortiets ejere (A/S Øresund og SVEDAB AB) ikke udgør statsstøtte. Trafikudvikling i perioden januar-september
* Kategorien omfatter også personbiler med anhænger samt varebiler og motorcykler. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |