Forbud mod ulovligt brændstof om bord er blevet vedtaget

Mandag 29. oktober 2018 kl: 12:58
Share  


Af: Redaktionen

I sidste uge vedtog FN’s søfartsorganisation, IMO, et forbud - det såkaldte carriage ban - mod at have ulovligt brændstof om bord. Forbuddet træder i kraft 1. marts 2020. IMO er er en afgørende spiller, når det gælder sikring af effektiv håndhævelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020

Beslutningen vækker tilfredshed hos Danske Rederier, som gennem lang tid har arbejdet for at få gennemført carriage ban som en grundlæggende hjørnesten for at sikre simpel og effektiv håndhævelse af svovlkravet.


Vedtagelsen betyder, at det bliver forbudt at have brændstof om bord med en højere svovlprocent end 0,50, medmindre man har installeret en scrubber, der renser røgen for svovl. 


- Den endelige vedtagelse af carriage ban er en afgørende milepæl i at sikre simpel og effektiv håndhævelse af det globale svovlkrav, og IMO har hermed sendt et klart signal til omverdenen om, at man står ved de regler, som man har vedtaget, siger direktør i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn.


Et lige så vigtigt signal er, at et overvældende flertal af medlemslandene under mødet gentagne gange bekræftede, at det globale svovlkrav træder i kraft 1. januar 2020 samt udtrykte forståelse for industriens behov for klare retningslinjer i den afgørende forberedelsesfase frem mod 2020. 


I flere måneder op til mødet har forslag om en såkaldt erfaringsfase (experience building phase, EBP) i kombination med såkaldt pragmatisk håndhævelse givet anledning til stor mediemæssig bevågenhed. Hos Danske Rederier har man fokuseret på at sikre, at forslaget ikke opnåede tilstrækkelig støtte.  


Mens der var forståelse for forslagsstillernes bekymring om tilgængelighed og kvalitet af brændstoffet fra 2020, var der ikke opbakning til at røre ved datoerne for ikrafttrædelse eller slække på håndhævelsen.  


På den baggrund kunne medlemslandene samles om et kompromis, hvor man støtter indsamling af data for at opnå global erfaring - udelukkende relateret til sikkerhed og tilgængelighed, og uden at det får indflydelse på håndhævelse. De nærmere detaljer for dataindsamlingen bliver besluttet på det næste møde i miljøkomitéen til maj, hvortil forslag skal forberedes.


- Vi er meget tilfredse med resultatet af forhandlingerne. Klar og robust håndhævelse er fuldstændig afgørende for at sikre, at 2020 kravet ikke kompromitterer erhvervets fair konkurrencevilkår samtidig med, at de tilsigtede miljø- og folkesundhedsmæssige fordele opnås. At indsamle erfaringer og data omkring brugen af brændstoftyper har vi som sådan ikke noget imod, men hvis det skulle indebære håndhævelse med let hånd i den periode data indsamles, ville det have været en alvorlig udfordring for erhvervet, siger Maria Skipper Schwenn.


Frem mod det næste møde i miljøkomitéen vil Danske Rederier koncentrere kræfterne på at vurdere, hvordan indrapportering bedst muligt varetages og sikrer, at det på ingen måde bebyrder erhvervet eller komplicerer overgangen til 0,50 brændstof i 2020.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.