BRANCHEORGANSIATION PÅ TRANSPORTOMRÅDET:

Lovforslag om parkeringsbøder rammer helt skævt

Onsdag 12. september 2018 kl: 14:21
Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen lægger med et nyt lovforslag lægger op til en firdobling af parkeringsafgiften for lastbiler. Lovforslaget retter sig mod ulovlig parkering på rastepladser, herunder overtrædelse af den nye 25-timers grænse for parkering på rastepladser. Men forslaget lægger også op til højere parkeringsafgifter for lastbiler på resten af vejnettet, herunder det kommunale vejnet. Det vil ramme danske lastbiler, der leverer varer i byerne, vurderer DI Transport, som dermed peger på samme problemstilling, som vognmandsorganisationen DTL

Forslaget vil efter DI Transport's og DTL’s opfattelse ramme lastbiler, der leverer varer i byerne på grund af særlige regler i Færdselsloven om standsning i forbindelse med varelevering. Efter reglerne må lastbiler holde ud over de tre minutter, som en standsning normalt varer, når der er tale om af- og pålæsning. 


- Erfaringen er desværre, at nogle parkeringsvagter har svært ved at vurdere, om lastbilen holder parkeret eller om der er tale om en standsning i forbindelse med varelevering. Det problem bliver selvsagt værre, når bøder bliver højere, siger Rune Noack, der er seniorchefkonsulent i DI Transport. 


DI Transport er modsat vognmandsorgannisationen DTL modstandere af 25-timers grænsen på rastepladser, da de efter DI Transport’s mening gør det vanskeligt at overholde køre- og hviletidsreglerne. DI Transport er derfor også modstandere af at hæve parkeringsafgifterne. DI Transport opfordrer til at holde distributionskørsel og levering af varer ude for diskussionen.


- Lovforslaget rammer desværre helt skævt, og det er ærgerligt, hvis det ender med, at diskussionerne om parkering på rastepladser, skal betyde dårligere forhold for de danske transportvirksomheder, der leverer varer i byerne, siger Rune Noack. 

     



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.