Kombineret transport var på dagsordenene i EU-Parlamentets transportudvalg

Fredag 13. juli 2018 kl: 09:36
Af: Redaktionen

EU-Parlamentets transportudvalg - TRAN - afholdt tirsdag den første afstemning om forslaget om revision af reglerne for kombineret transport i EU. Resultatet af afstemningen tager fat på nogle af de største problemer med det forslag, som interesseorganisationen NLA har været bekymret for - men ikke alle

Søren H. Larsen, der leder NLA - interesseorganisationen i Bruxelles, som vognmandsorganisationer i Danmark, Norge, Sverige etablerede for en række år tilbage, og som siden også har fået opbakning fra en finsk vognmandsorganisation - peger på, at TRAN-udvalget stemte for at afvise nogle af de mere kontroversielle dele af EU-Kommissionens forslag. 


Udvalget forkaster den foreslåede nye beregning af vejbenet (20 procent) til fordel for at holde en fast kilometerafstand (150 km), mens udvalget støtter styrkede regler for fastsættelse af en passende terminal.

 
Mens udvalget fastholder den lovtekst, som EU-Kommissionen har foreslået for Artikel 4, præciseres en ny ”betragtning”, hvad teksten betyder for EU-Parlamentet. Artikel 4 er afgørende for at bestemme, hvilke regler, der gælder for den kombinerede transports vejben.
 

Den nye ”betragtning” forsøger at præcisere, at vejbenet er omfattet af de generelle regler for vejtransport, herunder regler for cabotage, når vejoperatøren er fra en anden medlemsstat. Det præciseres også, at reglerne for udstationering vil gælde for kombineret transport.
 

Hvad angår infrastruktur til kombineret transport, opfordrer udvalget medlemsstaterne til at investerer og ønsker at lette accepten af statsstøtte på området.


- Desværre hævder EU-Parlamentet, at direktivet også omfatter nationale operationer inden for kombineret transport og ikke kun operationer mellem medlemsstaterne. Mens nogle forsøger at sælge dette som en vækst i kombineret transport, er det reeelt kun en inklusion af en del af kombineret transport, som ikke tidligere var underlagt EU-lovgivning, siger Søren Larsen og fortsætter:


- Vi er ikke overbeviste om, at dette tjener noget reelt formål. 


Søren H. Larsen peger på, at NLA også bekymret over løsningen vedrørende artikel 4. 


- Det er altid at foretrække at ændre den reelle artikeltekst snarere end betragtningen. Men lad os se, hvordan tingene skrider frem herfra, og hvad Ministerrådet vil komme op med som grundlag for drøftelser i en triolog, siger Søren Larsen.


En triolog i EU-sammenhæng er forhandlingsprocessen, hvor EU-Kommissionen med EU-kommissærer udvalgt blandt kandidater indstillet af medlemslandene, det folkevalgte EU-Parlament og EU’s Ministerråd med fagministre fra EU-landene afgør en lovs endelige formulering.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.