Arbejdstilsynet styrker RUT-systemet med tvangsbøder

Torsdag 5. juli 2018 kl: 19:11
Af: Redaktionen

Siden søndag 1. juli har Arbejdstilsynet kunne pålægge daglige administrative tvangsbøder til udenlandske virksomheder, som vedvarende undlader at anmelde sig til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)

Ifølge reglerne skal udenlandske virksomheder, som midlertidigt udfører opgaver i Danmark, anmelde deres aktiviteter til RUT, så myndighederne har mulighed for at føre tilsyn med, om virksomhederne overholder de danske regler om for eksempel arbejdsmiljø og skat. 


Muligheden for at pålægge daglige administrative tvangsbøder til udenlandske virksomheder, indføres for at rette op på det forhold, at udenlandske virksomheder, der undlader at anmelde sig i RUT, kun kan få én enkelt bøde, hvis der er tale om samme tjenesteydelse på samme sted. 


Ind til 1. juli har Arbejdstilsynet kunnet udstede én administrativ bøde eller sende én indstilling til politiet, når Arbejdstilsynet mødte en udenlandsk virksomhed, som ikke overholdt anmeldepligten til RUT. 


Nu vil Arbejdstilsynet kunne afgive et strakspåbud på baggrund af det kontrolbesøg, der udløser en administrativ bøde eller en tiltaleindstillling til politiet. Hvis virksomheden ikke efterkommer påbuddet, kan Arbejdstilsynet pålægge virksomheden daglige tvangsbøder, indtil den anmelder sig korrekt i RUT. Bøden er på mindst 1.500 kroner pr. dag.


- Muligheden for at udskrive tvangsbøder vil give Arbejdstilsynet bedre mulighed for at sætte ind overfor de virksomheder, der vedvarende undlader at anmelde sig i RUT. Oplysningerne i RUT er helt centrale for, at Arbejdstilsynet kan udtage virksomhederne til kontrol og for, at vi kan opretholde et effektivt tilsyn på området, siger vicedirektør i Arbejdstilsynet, Vibe Westh.


Fra 1. juli har Arbejdstilsynet også fået hjemmel til at videregive oplysninger om disse virksomheder til andre myndigheder og til arbejdsmarkedets parter.


Initiativet om tvangsbøder har krævet en ændring af udstationeringsloven og er en del af finanslovsaftalen for 2018 mellem VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.