TRANSPORTORGANISATION KOMMENTERER AFSTEMNING OM EU’S VEJPAKKE:

- Der må og skal findes kompromiser, der kan samle hele EU

Torsdag 5. juli 2018 kl: 09:03
Af: Jesper Christensen

EU-Parlamentet stemte onsdag om centrale dele af den vejpakke, som EU-Kommissionen lagde frem i maj sidste år. En række ændringsforslag - blandt andet om udstationering, cabotage og køre- og hviletid var til afstemning. Et flertal i EU-Parlamentet sendte ved dagens afstemning forslagene retur til EU-Parlamentets transportudvalg, som skal forsøge at finde nye kompromisforslag, der kan samle alle EU-medlemslande

Efter dagens afstemning konstaterer ITD, at vejpakkeforhandlingerne ikke er kommet videre, og at situationen stadig er uafklaret. Hvis forhandlingerne om vejpakken skal være afsluttet inden valget ti EU-Parlamentet næste år, kræver det en fornyet indsats fra EU-Parlametet - og fra EU’s ministerråd, hvor der også er delte meninger om EU-Kommissionens vejpakke.


-  I ITD ærgrer det os at se, hvor stor splittelsen fortsat er mellem beslutningstagerne på disse meget væsentlig spørgsmål for hele den europæiske vejgodstransport. Vejpakkeforhandlingerne har nu pågået i mere end et år, og vi havde håbet, at grupperne i EU-Parlamentet var begyndt at nærme sig hinanden bare en smule. Det er der ingen tegn på. Vi har brug for, at der landes et forhandlingsresultat med nye fælles spilleregler for den europæiske vejgodstransport, der bakkes op af alle medlemslande. Lander man ikke et vejpakkeresultat, så ender vi ud med et kludetæppe af nationale regelsæt, som vil være til stor skade for vores erhverv, siger Emma Hadrovic, der er politisk konsulent i ITD.


EU-Parlamentets transportudvalg mødes i løbet af næste uge for at gøre status på situationen. ITD håber, at forhandlingerne meget hurtigt genoptages, så sagen kan komme retur til EU-Parlamentet. 


- Der må og skal findes kompromiser, der kan samle hele EU. Heldigvis er det politikere med stor indsigt i transportsektoren, der har fået opgaven med at gennemgå kompromisforslagene igen. Der er stadig håb for, at der kan findes en fornuftig og ordentlig løsning til gavn for transporterhvervet, men timeglasset rinder ud, siger Emma Hadrovic.


ITD har i over et år arbejdet intensivt for at eksempelvis internationale transporter ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet. Den indsats fortsætter.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.