Vejdirektoratet sætter stærekasser op langs landevejeneMandag 25. juni 2018 kl: 19:58 Af: RedaktionenMandag begyndte Vejdirektoratet at sætte de første faste ATK-standere - såkaldte stærekasser - op på særligt ulykkesramte strækninger i Danmark. Opsætningen er en del af et pilotprojekt, som VLAK-Regeringen med opbakning fra Dansk Folkeparti har besluttet at sætte i gang for at erstatte en række af politiets fotovogne. Formålet med at opsætte stærekasser med indbyggede foto-udstyr, der foreviger lidt for eller meget for glade bilisterne, er at få bilister til at sætte farten ned på de pågældende strækninger Transportministeriet fremhæver, at udenlandske erfaringer viser, at en kombination af mobil kontrol med fotovogne og stationær kontrol med stærekasser giver den bedste fartkontrol. VLAK-Regeringen har fået opbakning fra Dansk Folkeparti til at afprøve effekten af stationær automatisk trafikkontrol (ATK) herhjemme og samtidig skære ned på antallet af mobile fotovogne, som den S-ledede regering fra 2011 til 2015 indførte - De faste ATK-standere skal øge trafiksikkerheden i Danmark. Erfaringer viser, at de fleste bilister sænker hastigheden, når de kan se, at der er fartkontrol. Derfor kan stærekasserne være med til at øge trafiksikkerheden på de strækninger, hvor Vejdirektoratet og Rigspolitiet har vurderet, at risikoen for ulykker er stor, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA). De første to standere blev mandag opsat ved Måløv nord for Ballerup. Standerne skal fungere som pilotstandere, der blandt andet skal bruges til at teste forbindelsen til politiets systemer. - Vi er store tilhængere af at erstatte politiets fotovogne med stærekasser, og nu kommer de endelig. Hvis det viser sig, at stærekasserne har den ønskede effekt og nedbringer antallet af ulykker, kan vi skalere pilotprojektet op og omdanne endnu flere fotovogne til stærekasser, siger transportordfører fra Dansk Folkeparti, Kim Christiansen. I alt skal 20 af kameraerne fra politiets fotovogne bruges til at opsætte 20 stærekasser rundt omkring i landet med henblik på at øge trafiksikkerheden på ulykkesramte steder i Danmark. - Det er en rigtig god ide at få stærekasserne sat op de farligste steder i Danmark. Vi kan nemlig se på erfaringerne fra blandt andet Sverige, at farten bliver sat ned på de steder i trafikken, hvor kontrollen udføres. Og det er rigtig godt, når det målrettes de steder, hvor der sker flest ulykker, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Formålet med stærekasserne er ikke i første række at afprøve, om fartkontrollen fører til lavere hastighed. Det ved man allerede, at det gør. - På nogle strækninger er det med livet som indsats, når du kører på landevejen. Der kører mange biler og lastbiler, der ikke holder fartgrænserne. Men man ved, at når man ser en stærekasse, så letter man speederen, og dermed sker der færre trafikuheld, siger Liberal Alliances transportordfører, Leif Mikkelsen. Ministeren og transportordførerne vil undersøge, hvordan trafikken tilpasser sig de steder, hvor standerne bliver sat op, og hvordan de eksisterende kameraer fra politiets fotovogne kan fungere i standerne. - Stærekasser giver en meget effektiv fartkontrol, fordi de ikke er bemandet. De har mulighed for at måle hastigheder døgnet rundt, året rundt. Nu får vi effektiv fartkontrol på de steder, hvor problemerne er, og jeg tror også, det vil få bilisterne til generelt at tænke over farten, siger Ole Birk Olesen. Tidsplan:
Fakta om pilotprojektet om faste ATK-standere:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |