ITD OM POLITISK AFVISNING AF EU-TRAN-RAPPORT:

- Det var ikke helt uventet

Mandag 18. juni 2018 kl: 12:44
Af: Jesper Christensen

Torsdag kom EU-Parlamentets transportudvalg, TRAN, i mindretal, da EU-Parlamentet afviste at følge udvalgtes kompromisforslag om internationale transporter og udstationeringsregler, og om ændrede køre- og hviletidsregler med hensyn til chaufførers hvil i lastbiler og ret til at komme hjem med faste mellemrum

Da EU-Parlamentets transportudvalgt vedtog rapporterne i begyndelsen af juni, blev det hilst med tilfredshed fra transportorganisationen ITD. 

 
- Det er politikere med stor indsigt i området, der nu har talt - og de udviser med afstemningsresultatet stor forståelse for de mange praktiske udfordringer, der er forbundet med at anvende udstationeringsdirektivet på vejtransportområdet. Derfor tilpasser de sig også vejgodstransportsektorens behov og peger på en løsning, der er gavnlig for alle - både nationalt og internationalt, sagde ITD’s politiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic kort efter afstemningen i transportudvalget.
 
 
Et par uger tidligere havde EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg afvist de forslag, som transportudvalget gik ind for.
 
 
Jørn-Henrik Carstens, der netop er tiltrådt stillingen som politisk chef hos transportorganisationen ITD, siger til transportnyhederne, at han ikke er helt så overrasket over, at EU-Parlamentet afviste transportudvalgets rapporter.

 
- Det er selvfølgelig ærgerligt at parlamentet ikke støtter transportudvalgets kompromisforslag. Men vi mener stadig, at det så rimeligt ud, siger Jørn-Henrik Carstens med henvisning til det, transportudvalget lagde på bordet, men som altså blev afvist.
 
 
Jørn-Henrik Carstens er ikke overrasket over afvisningen.
 
- Set i lyset af debatten op til afstemningen er jeg ikke overrasket, siger han og han peger på, at der var tale om et kompromisforslag, som set ud fra ITD’s synspunkt var et godt udgangspunkt, da det friholdt internationale transporter fra EU’s udstationeringsdirektiv. Cabotagekørsel og kombitransporter skulle ifølge transportudvalget være omfattet af udstationeringsdirektivet fra første dag. Derudover indeholdt transportudvalgets rapporter også forslag om lastbilchaufførers hvil i deres lastbiler.

 
- Jeg betragter afvisningen af transportudvalget som en mellemregning, der ikke er så afgørende, siger han til transportnyhederne.dk.

 
Han peger i den forbindelse på, at de tre initiativer nu skal til endelig afstemning i EU-Parlamentet den 4. juli. Han fremhæver også, at det ikke alene er EU-Parlamentet, der bestemmer. Beslutningen om EU-Kommissionens vejpakker - eller mobilitetspakker - vil blive afgjort i et samspil mellem EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og EU’s ministerråd. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.