Dansk rederikoncern investerer i tyrkisk rederi

Torsdag 12. april 2018 kl: 14:07
Share  


Af: Redaktionen

DFDS overtager det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro, der opererer en række fragtruter i Middelhavet, der forbinder Tyrkiet med Italien og Frankrig. Dermed udvider den danske rederikoncern sit rutenet til et fragtmarked med høj vækst. DFDS fremhæver, at U.N. Ro-Ro er en særdeles profitabel virksomhed med en markedsandel på det dobbelte af den nærmeste konkurrent i Tyrkiet

DFDS vil blandt andet finansiere købet af U.N. Ro-Ro, der beløber sig til 950 millioner euro - cirka 7,1 milliarder kroner - ved en aktieemmission på omkring fem procent af aktiekapitalen.


Ifølge DFDS vil købet af 98,8 procent af aktierne i U.N. Ro-Ro betyde, at koncernens driftsresultat - EBITDA - vil stige til mellem 3,0 og 3,2 milliarder kroner. Inden opkøbet ventede DFDS et driftsresultat i 2018 på mellem 2,65 og 2,85 milliarder kroner.


Opkøbet betyder også, at DFDS indstiller et aktietilbagekøbs-program og suspenderer udbetaling af dividende i 2018.
 

DFDS har købt aktieposten i U.N. Ro-Ro af de tyrkiske private equity-virksomheder Actera Group og Esas Holdings.


- Med købet af U.N. Ro-Ro ekspanderer vi til et af Europas mest attraktive fragtmarkeder, der operationelt ligner Nordeuropa. Det giver os mulighed for sammen med U.N. Ro-Ro's nuværende stærke ledelse at udnytte vores netværk, flåde, erfaring og færdigheder til at udvikle virksomheden yderligere, samtidig med at vi understøtter U.N. Ro-Ro's kunders vækst, siger Niels Smedegaard, der er administrerende direktør for DFDS.


Hos U.N. Ro-Ro siger administrerende direktør Selçuk Boztepe, at han er overbevist om, at know-how, kombinerede netværkskapacitet og den finansielle styrke hos DFDS vil gøre det muligt for UN Ro-Ro at styrke de tyrkiske eksportørers og internationale logistikvirksomheders konkurrenceevne.


DFDS mener, at købet af U.N. Ro-Ro giver betydelig værdi til kunder, medarbejdere og aktionærer.
 

Købet udvider DFDS' rutenetværk til at omfatte det hurtigt voksende transport-marked mellem Tyrkiet og EU. U.N. 
DFDS peger på, at U.N. Ro-Ro's forretningsmodel med transport af uledsagede fragtenheder, primært trailere, på ro-ro-skibe mellem Tyrkiet og EU, er identisk med DFDS’ forretningsmodel i Nordsøen 
Endvidere forventes integrationen af U.N. Ro-Ro i DFDS' forretningsmodel og -systemer at give en række synergier og udviklingsmuligheder:
  • Udvidelse af servicetilbud til eksisterende og potentielle kunder fra begge virksomheder
  • Platform for udvikling af transportløsninger i nye regioner
  • Kombineret salgsorganisationer
  • Øget fleksibilitet i flåden som følge af en større flåde

Transaktionen er betinget af godkendelse fra de tyrkiske, østrigske og tyske konkurrencemyndigheder samt italienske myndigheder i forbindelse med overførslen af Trieste-terminalen som et strategisk aktiv. Transaktionen forventes endeligt gennemført i juni.
 
Om U.N. Ro-Ro
  • U.N. Ro-Ro er en førende færgeoperatør mellem Tyrkiet og EU
  • U.N. Ro-Ro driver fem fragtruter i Middelhavet mellem Tyrkiet og EU: fire ruter til Italien og en til Frankrig
  • Ruterne transporterede 202.000 fragtenheder i 2017, svarende til en andel på 34 procent af det samlede marked inklusive landtransport
  • Ved udgangen af 2017 opererede U.N. Ro-Ro 12 fragtskibe med en gennemsnitlig alder på 11 år. Alle skibe er bygget på Flensborgs værft, hvor også nogle af DFDS' Ro-Ro skibe er bygget
  • Derudover opererer U.N. Ro-Ro to havneterminaler samt leverer intermodale løsninger
  • For 2018 forventes en omsætning på 240 millioner euro og et driftsresultat - EBITDA - på 97 millioner euro
  • U.N. Ro-Ro har 500 ansatte





Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.