Pensionskasse sender 35 olieselskaber uden for døren

Torsdag 12. april 2018 kl: 12:49
Share  


Af: Redaktionen

I lyset af Paris-aftalens målsætning om en maksimal temperaturstigning på to grader frem mod år 2100 har pensionsselskabet PKA afdækket 62 olie- og gasselskabers klimatiltag. Konsekvensen er, at PKA har besluttet at ekskludere 35 af de 62 selskaber, fordi PKA vurderer, at selskaberne ikke tager de fornødne initiativer for at leve op til Paris-aftalen

Yderligere er 15 af selskaberne sat på observationslisten med henblik på at forsøge at påvirke dem i en mere klimavenlig retning, og 12 selskaber bliver i investeringsuniverset.


PKA fik sidste år udarbejdet en rapport, der viser, hvad Paris-aftalen og stigende fokus på vedvarende energi vil betyde for efterspørgslen efter olie i 2035. Rapporten fra Carbon Tracker vurderede, at den globale efterspørgsel efter olie kan falde med op mod 23 procent over de næste 15 år, og at det vil presse olieprisen ned.


- På den baggrund har vi nu undersøgt om disse 62 selskaber, der hører til blandt de største i verden, har det rigtige ledelsesmæssige fokus på Paris-aftalen i deres investeringer og i deres forventninger til fremtidig indtjening på olie. Har de ikke det, er de ikke interessante investeringer, siger PKA’s administrerende direktør Peter Damgaard Jensen.


Fokus på bilindustrien
Ekskluderingerne af olie- og gasselskaber skal ses forlængelse af PKA’s initiativ på kulområdet, der har resulteret i, at PKA har ekskluderet 70 selskaber.


- De nye ekskluderinger er den foreløbige kulmination på PKA’s klimarejse, der fra start har været bundet op på at skabe gode afkast og gøre en positiv forskel. Den begyndte i 2011 med den første havvindmølleinvestering, og i dag har vi knap 20 milliarder kroner investeret i klimaprojekter. Siden ekskluderede vi visse kulselskaber og forsøgte at påvirke andre i en mere grøn retning, hvilket vi har haft succes med, siger Peter Damgaard Jensen og tilføjer:


- Nu er turen helt naturligt kommet til olie- og gasselskaberne, som har krævet en mere indgående tilgang end på kulområdet.


Peter Damgaard Jensen og understreger, at PKA ikke stopper rejsen her med henvisning til, at pensionsselskabet fremover vil have fokus på bilindustrien.


Det vurderes af det Internationale Energiagentur, at der skal være 600 millioner el- og hybridbiler på gaderne i 2040 for at indfri Paris-aftalen. Dette står i kontrast til de i dag ca. to millioner el- og hybridbiler, og udledningen fra biler og lastbiler udgør i dag ca. 16 procent af de globale udledninger af CO2.


- En effektiv omstilling af transportsektoren er afgørende for at indfri Paris-aftalen. Og bilproducenter, som ikke investerer i udviklingen af el- og hybridbiler vil udgøre en finansiel risiko, idet elbiler i takt med den teknologiske udvikling på sigt vil være mere attraktive for forbrugerne. Så i PKA vil vi have samme kritiske tilgang til bilindustrien, som vi har på kul- og olieområdet, fastslår Peter Damgaard Jensen.


Helt aktuelt har Verdensnaturfonden, WWF, kåret PKA til at være den bedste danske klimainvestor. Det er fjerde år i træk, at PKA er helt i top i WWF’s undersøgelse.


PKA besluttede i 2017 at indlede dialog med en række olie- og gasselskaber for at afdække selskabernes klimastrategi og de heraf afledte finansielle risici. I dialogen med selskaberne har PKA arbejdet ud fra en metodik til at analysere hvert selskabs håndtering af klimarisici.


Metoden indeholder følgende elementer:
  • Håndtering af klimarisici: en analyse af hvert selskabs ledelses håndtering af de klimarelaterede risici, klimarelaterede initiativer og selskabets respons på investorernes forventninger.
  • Overensstemmelse med Paris-aftalen: en analyse af hvert selskabs klimarelaterede initiativer i tråd med Paris-aftalen.
  • Villighed til dialog: en analyse af hvert selskabs åbenhed over for dialog omkring investorernes klimarelaterede og finansielle bekymringer, herunder i hvilket om-fang selskabet har reageret på PKA’s henvendelser.

Ud fra denne metode er de 62 analyserede selskaber blevet rangeret.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.