DANSKE REDERIER:

Fair og lige konkurrence starter med havneloven

Fredag 6. april 2018 kl: 16:00
Share  


Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået en aftale om at skabe fair og lige konkurrence mellem private og offentlige. Indenfor det maritime kan man ifølge Danske Rederier starte med at stille skarpt på havneloven, som organisationen mener, har vist sig ikke at dæmme op for offentligt opgavetyveri

Onsdag blev involverede partier enige om en ”delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører.” Den skal blandt andet sikre fair prissætning, klarere regler for offentlige kontrolbud og ikke mindst tilsikre, at der er en bedre klageadgang, når offentlige virksomheder overskrider deres rammer, og dermed skaber ulige konkurrence for private aktører.


- Den offentlige sektor skal bruge kræfterne på sine kerneopgaver fremfor at konkurrere med private virksomheder på ulige vilkår. Det skal være lettere for virksomheder at klage, hvis de oplever unfair konkurrence. Det glæder mig, at vi nu har sikret bred politisk opbakning til at tage vigtige skridt for at sikre fair og lige konkurrence mellem det offentlige og private virksomheder, siger innovationsminister Sophie Løhde (V) i den forbindelse.


Danske Rederier bakker op om den samlede ambition, og betegner det som godt nyt, at et bredt flertal stiller skarpt på ordentlige klagemuligheder -  især hvis det ledsages af mærkbare sanktioner. Det er ifølge Danske Rederier et af de problemer, som er tydelige i den nuværende havnelov, som i øjeblikket bliver behandlet i et udvalg nedsat af VLAK-Regeringen.


- Vi har desværre set brud på reglerne i havneloven, hvor der har været tale om offentligt opgavetyveri. Men når ministerens konstatering af, at loven er brudt, skal sanktioneres af kommunen, som samtidig er ejer af havnen, så er det som at sætte ræven til at vogte gæs. Det har vi senest set i Vejle. Derfor kan man passende starte med at få en ordentlig klageinstans med klare muligheder for sanktioner ind i en revision af havneloven, siger Jakob Ullegård, der er direktør i Danske Rederier med henvisning til det igangværende arbejde.


Den nævnte sag i Vejle med opgavetyveri bestod i, at Vejle Havn misbrugte den geografisk og historisk betingede særrettighed (såkaldt ”Grandfather Right”), som de har til at konkurrere med private på et givent felt. Der er ifølge Danske Rederier også brug for en klar og stram fortolkning af særrettigheder som de nævnte, så den type udfordringer ikke opstår.


Interesserede kan læse hele aftalen her: 

Delaftale om fair og lige konkurrencer mellem private og offentlige aktører








Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.