Transportbranchedirektør spørger til 11 kg

Fredag 23. februar 2018 kl: 10:11
Af: Redaktionen

Et flertal uden om den daværende V-Regeringen besluttede i 2016, godskørsel med varebiler skal reguleres varebilerne. Da V-Regeringen blev udvidet med Liberal Alliance og Konservatile, overtog VLAK-Regeringen opgaven med at udforme en lov, som skal leve op til folketingsflertallets beslutning om at regulere varebilsområdet

Michale Svane, der er branchedirektør i DI Transport kommenterer det lovforslag, som VLAK-Regeringen har lagt frem:


Det er et politisk valg, og da der er et flertal herfor i Folketinget, så får vi inden længe en lov herom. Sådan fungerer demokratiet, og det er fint nok.
 
Forslaget lægger op til, at godskørsel for fremmed regning i danske varebiler over 2.000 kg. skal omfattes. Dog skal der gælde en vægtgrænse på 11 kg. per stykgods. Det betyder, at pakker under 11 kg ikke omfattes af reglerne.
 
Det er her, der er grund til at løfte pegefingeren. Vi er nu på vej til at indføre regler, der står og falder med vægten på eksempelvis pakker.
 
Jeg modtog 17 pakker i forbindelse med seneste jul. Og på intet tidspunkt har jeg skænket pakkens vægt en tanke. Og jeg er nok ikke den eneste.
 
I varebilsudvalget var der enighed om, at det afgørende, at der blev indført regler, der kan kontrolleres.
 
Jeg må tilstå, at jeg har mere end svært ved at se, hvordan man kan kontrollere overholdelsen af en vægtgrænse på 11 kg.  En pakke på 10 kg må alle køre med. Men hvis du kører med en pakke på 11 kg uden tilladelse, udfører du ulovlig godskørsel. Det koster 35.000 kr. i bøde.
 
Hvem kan forstå dette? Jeg kan ikke.


Michael Svane
Branchedirektør
DI Transport




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.