Sverige og Danmark har nyt rutesystem klar til godkendelse

Mandag 19. februar 2018 kl: 12:02
Af: Redaktionen

70.000 skibe passerer hvert år gennem Kattegat, hvoraf mange er store skibe til og fra Østersøen med stor dybgang. Samtidig transporteres der årligt over 150 millioner ton olie ud gennem Kattegat på store tankskibe. Denne trafik anses i særlig grad at have behov for et mere moderne skibsrutesystem for at mindske risikoen for ulykker og olieudslip, samt til beskyttelse af havmiljøet. Derfor har Danmark og Sverige arbejdet på at få opdateret sejlrutesystemet gennem Kattegat. Et nyt sejlrutesystem i Kattegat og Skagerrak er på dagsordenen, når landene i den internationale søfartsorganisation IMO mødes i denne uge

Søfartsstyrelsen i Danmark og Transportstyrelsen i Sverige har gennem en årrække arbejdet på at opdatere sejlrutesystemet gennem Kattegat. Det nuværende system blev etableret for over 40 år siden og trænger derfor til at blive fornyet så det passer bedre til de store skibe.

 
Det nye rutesystem omfatter blandt andet to anbefalede ruter mellem Hanstholm og Skagen, et trafiksepareringssystem ved Skagen, dybvandsrute med sideruter mellem Læsø og Anholt og øst for Grenå, og en ny rute langs den svenske kyst. Det er vigtigt for sejladssikkerheden, mener man hos Danske Rederier.
 
- Særligt for de store skibe vil de foreslåede nye sejlrutesystemer få en betydning for sejlladssikkerheden. Med de nye ruter vejledes og adskilles modgående skibstrafik bedre, end det er tilfældet i dag, og dermed bliver sejladsen mere forudsigelig, siger Morten Glamsø, der er chefkonsulent i Danske Rederier.

 
Hvis IMO godkender de nye rutesystemer, kan det forventes at de vil blive etableret 1. juli 2020.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.