Demo-bil overbeviste både chauffør og vognmand

Onsdag 14. februar 2018 kl: 12:40
Af: Redaktionen

Chauffør Frank Jensen hos Tønder Handel & Transport, THT, har fået udleveret nøglerne til en ny tre-akslet DAF XF 480 FTG-sættevognstrækker, som skal være hans arbejdsplads de kommende fem år. Tønder Handel & Transport, THT, råder over to egne lastbiler og beskæftiger derudover 10-15 indlejede lastbiler til blandt andet speditionskørsel

Demo-bil overbeviste både chauffør og vognmand
- Vi beskæftiger os både med syd- og nordgående eksportkørsel samt indenrigs- og specialtransport med åbne og lukkede trailere. Den nye DAF er opbygget med hydraulikanlæg til kørsel med blandt andet fire-akslede walking-floor trailere samt åbne tre-akslede trailere, siger vognmand Morten Mortensen, der ejer THT i fællesskab med hans far Jens Mortensen.


Hydrauliktanken er opbygget høj og smal, så vogntoget kan holde sig inden for de lovpligtige 16,5 meter selv med en 13,6 meter gardintrailer tilkoblet. Turene går ofte sydpå med alu- eller jernskrot, men bilen er også specificeret til indenrigs- samt nordgående kørsel med 56 tons vogntogsvægt. Den er desuden godkendt som trækkraft for modulvogntog på op til 60 ton.


Af typebetegnelsen fremgår det, at bilen er udrustet med den nye 480 hk-version af DAF’s MX13-motor, som gennem de seneste år er blevet DAF’s bedst sælgende motor takket være lavt brændstofforbrug og høj driftssikkerhed. Motoren er koblet til den ligeledes nye 12-trins ZF TraXon-gearkasse, der i forbindelse med DAF’s seneste opgraderinger af CF- og XF-serierne har erstattet den hidtil brugte ZF AS Tronic gearkasse. Bagest sørger en DAF SR1347 trækaksel med manuel differentialespærre og enkeltreduceret bagtøj med 2,39:1 i udveksling for at overføre kræfterne til vejbanen på en effektiv og økonomisk måde.


THT er en lille virksomhed, hvor medarbejderne så vidt muligt tages med på råd ved investering i nyt materiel. Derfor har chaufføren også fået stor indflydelse på indretningen af førerhuset, der er plysset af Fix i Hedensted og blandt andet udrustet med TV, kaffemaskine samt forskellige lækkerier fra DAF’s liste over fabriksmonteret komfort- og sikkerhedsudstyr.


- At valget af ny lastbil faldt på en DAF XF480 skyldes især, at vi for nylig har haft lejlighed til at prøve en tilsvarende bil i en uge i normal drift. Det overbeviste Frank om, at XF’eren er en af de bedste arbejdspladser på markedet, og det overbeviste os om, at XF’eren har en overlegen brændstoføkonomi, siger vognmand Morten Mortensen.


Det er salgskonsulent Kim Lassen fra ESA Trucks Danmark i Padborg, der har stået for handlen, der også omfatter en komplet serviceaftale alt inklusiv for de næste fem år. Dermed har THT maksimal tryghed og fuldt overblik over driftsomkostningerne - også efter garantiperioden på drivlinen på tre år/500.000 km, som er standard på alle nye to- og tre-akslede DAF forvogne og trækkere i Danmark.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.