Godstransport med varebiler vil snart kræve tilladelse

Mandag 12. februar 2018 kl: 12:23
Af: Jesper Christensen

Transportministeriet har udarbejdet et forslag, som vil ændre Godskørselsloven til også at omfatte godstransport med varebiler fra 2.000 kg og op efter. Baggrunden for, at Transportministeriet med transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance fremsætter forslaget, er, at et flertal uden om den daværende V-regering og støttepartierne Liberal Alliance og Konservative, 31. maj 2016 besluttede, at der skulle lovgive på varebilområdet


Folketingsflertallet, Socialdemokratiet (S), Dansk Folkeparti (DF), Enhedslisten (EL), Alternativet (AL) og Socialistisk Folkeparti (SF) vedtog beslutningsforslag B 165, der pålagde regeringen at fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de nødvendige ændringer af administrative forskrifter, så varebiler med tilladt totalvægt under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfattes af principperne i godskørselsloven. 


Flertallet vedtog, at der blandt andet skal stilles krav inden for følgende områder: 
  • Faglige kvalifikationer
  • Økonomi
  • Restancer til det offentlige
  • Vandel og god skik
  • Virksomhedsform og forretningssted
  • Uddannelse af varebilschauffører

Formålet med at indføre krav om tilladelse for godstransport med varebiler under 3.500 kg er blandt andet at bekæmpe snyd, bedrageri, konkursrytteri og overlæs i varebilsbranchen.


Efter forhandlinger mellem VLAK-Regeringen og folketingsflertallet bag Beslutningsforslag B 165 fra 31. maj 2016 er der blevet fastsat en nedre grænse, så kravet om tilladelser vil gælde varebiler over 2.000 og transport af gods, der vejer mere end 11 kg pr. enhed.


Vægtgrænsen på 11 kg er baseret på en aftale indgået af et politisk flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti, som henviser til en At-vejledning fra Arbejdstilsynet, hvoraf det fremgår, at løft tæt ved kroppen af genstande på op til 11 kg normalt ikke anses for sundhedsskadelige løft på grund af vægt og rækkeafstand.


Samtidig fungerer vægtgrænsen pr. stykgods som en bagatelgrænse for, hvornår der kræves tilladelse. Med den anførte vægtgrænse kan der uden tilladelse transporteres gods for fremmed regning på op til 11 kg pr. enhed (kolli). Det er hermed hensigten, at omdeling af aviser, reklamer og mindre pakker ikke skal være omfattet af krav om tilladelse.


Det er planen, at lovændringen skal træde i kraft 1. juli i år.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.