Samarbejde sikrer flere fly til tidenOnsdag 7. februar 2018 kl: 11:58 Af: RedaktionenEt tæt samarbejde mellem flyselskaber, ground-handlerne og flykontrollen har gjort Københavns Lufthavn til en af Europas mest punktlige lufthavne til gavn for både passagerer og flyselskaber Trafikkøer i det europæiske luftrum øger risikoen for flyforsinkelser. Det gælder også for Københavns Lufthavn, hvor der dagligt lander og letter knap 800 fly med over 80.000 passagerer. På trods af den øgede flytrafik lykkes det at få langt de fleste fly afsted til tiden. Det britiske analysefirma OAG, der hvert år rangordner verdens lufthavne, har i 2017 Københavns Lufthavn med i Top 3 i Europa med en punktlighed på 82,25 procent fly til tiden. Foran Københavns Lufthavn ligger tyrkiske Sabiha Gökcen med 82,32 og Athen med 82,87 procent. - Flytrafikken er som et stort og komplekst puslespil, der skal gå op hver eneste dag. Så stor ros til flyselskaberne, flykontrollen og de ground-handlere, der håndterer check-in, bagage og fly. Uden tæt samarbejde var det ikke lykkedes at gøre Københavns Lufthavn til Nordeuropas mest punktlige lufthavn, siger Københavns Lufthavns driftsdirektør, Kristian Durhuus. På verdensplan er CPH nummer 10. Mest punktlige lufthavn er japanske Osaka med 88,45 procent fly til tiden. Det er i kategorien af sammenlignelige lufthavne med 10-20 millioner afgående passagerer årligt. - De senere år er alle de større europæiske lufthavne samlet faldet lidt tilbage på listen, fordi vi har ganske store udfordringer med trafikkøer i luftrummet - især i sommersæsonen. Og det har yderligere skærpet behovet for tæt samarbejde, siger Kristian Durhuus. Flytrafik er et komplekst puslespil Der er mange brikker, der skal lægges rigtigt for hver eneste flyafgang. Ikke meget skal gå galt før det kan få en såkaldt ”knock-on effekt”, der i sidste ende betyder forsinkelser, forklarer driftsdirektøren.
Nyt info-system skal formindske forsinkelser For halvandet år siden udrullede Københavns et stort EU-initiativ, der skal sikre en mere rettidig afviklingen af flytrafikken i hele Europa - et fælles informationssystem kaldet A-CDM, Airport Collaborative Decision Making. Systemet understøtter samarbejdet mellem lufthavn, flyselskaber og groundhandling selskaberne. - Færre forsinkelser gavner ikke blot passagerne, men også flyselskaberne og de groundhandling-selskaber, der på vegne af flyselskaberne står for eksempelvis check-in, boarding og håndtering af baggage i lufthavnen, siger Kristian Durhuus. Informationskæden omkring en flyrejse er kompleks - lige fra piloten til kontroltårnet til lufthavnen og til de groundhandlere, der skal stå klar til at tage imod ankommende passagerer og bagage - og være klar med check-in personale og bagagemandskab, når fly skal afsted. Med A-CDM forpligter flyselskaberne, kontroltårne, lufthavne og groundhandlere sig til hele tiden at opdatere alle informationer om hver eneste flyrejse. Informationer, som alle kan tilgå. - Vurderingen her i Københavns Lufthavn er, at vi med A-CDM-samarbejdet har fået tre-fem procent flere fly afsted til tiden - til gavn for både selskaberne og for passagerne, siger Kristian Durhuus. Fakta:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |