Havn og rederi indstiller forhandlingerne

Fredag 2. februar 2018 kl: 15:00
Af: Redaktionen

Forhandlingerne mellem Aalborg Havn A/S og Royal Arctic Line A/S er stoppet. I oktober sidste år fik direktionerne i Royal Arctic Line A/S (RAL) og Aalborg Havn A/S mandat til at forhandle om fremtiden for Grønlandstrafikken på Aalborg havn

Begge parter var på daværende tidspunkt enige om at genoptage samtalerne med en intention om at beskrive et scenarie, hvor Aalborg Havn var fleksibel i forhold til den eksisterende aftale, imod at RAL garanterer Aalborg havn besejling frem til 2025. Parterne var også enige om i fællesskab at arbejde for at udvide antallet af containere ind og ud af Aalborg havn frem imod 2022. 


Forhandlingsoplægget skulle afleveres til behandling i de to selskabers bestyrelser senest torsdag i denne uge.


Siden 5. oktober har der været afholdt adskillige forhandlingsmøder både personligt og via Skype. Derudover har der løbende været intensiv skriftlig korrespondance mellem parterne. 


Forhandlingsmandatet er nu udløbet, og Aalborg Havn har i den afsluttende fase tilbudt RAL at fortsætte forhandlingerne baseret på en hensigtserklæring om etableringen af en ny aftale, der stemmer overens med ovenstående. 

Det har RAL afvist. 


Aalborg Havn oplyser, at den har fremlagt adskillige forskellige modeller og forslag - og forsøgt at imødekomme Royal Arctic Line på væsentlige punkter. Blandt andet har Aalborg Havn tilbudt RAL en kraftig reduktion i de godsmængder, som skal gennem Aalborg havn mod en garanti om regelmæssig besejling af Aalborg havn frem til 2025. En løsning, som ifølge Aalborg Havn på en balanceret måde ville tilgodese såvel RAL’s ønsker som hensynet til det meget store antal grønlandske og danske virksomheder, som er geografisk placeret i Nordjylland. 


Aalborg Havn beklager, at RAL ikke har ønsket at forhandle videre. 


Gældende basishavnsaftale fortsætter 
Som en følge heraf vil den gældende basishavnsaftale imellem RAL og Aalborg Havn udgøre grundlaget for Grønlandstrafikken mellem Danmark og Grønland frem til udgangen af 2022. RAL vil således i denne periode være forpligtet til at håndtere mindst 75 procent af godset via Aalborg havn samt operere containerterminalen i Aalborg. 


Aalborg Havn beklager, at der ikke har været muligt at etablere et reelt og konstruktivt forhandlingsforløb. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.