POLITIKERE BAG UDBUD AF S-TOGENE I HOVEDSTADSOMRÅDET:

Driften vil blive bedre og billigere

Onsdag 13. december 2017 kl: 10:49
Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale, som sammen har flertal i Folketinget, har aftalt at udbyde hele S-togsdriften og den tilhørende infrastruktur - og at fremtidens S-tog skal være automatiske og dermed førerløse lige som togene på den københavnske Metro. Partierne mener, at et udbud af S-togene vil betyde bedre og billigere S-togsdrift, der kan håndtere op mod 13 millioner flere rejsende

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen glæder sig over dagens aftale, hvor regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har besluttet at udbyde en betydelig del af den danske jernbane. 


- Det er en del af regeringsgrundlaget, at vi vil udbyde markant mere togtrafik i Danmark, og med dagens aftale tager vi endnu et vigtigt skridt på vejen, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og fortsætter:


- Vi har nemlig i dag givet hinanden håndslag på, at 68 procent af DSB’s samlede passagerantal skal udbydes til private aktører. Det er positivt, fordi vi så kan bygge videre på de rigtig gode erfaringer, vi har med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik, hvor der er høj punktlighed og høj kundetilfredshed. 


Sammen med de allerede udbudte togstrækninger vil aftalen om S-togene i Hovedstadsområdet betyde, at 41 procent af togtrafikken målt på togkilometer, og 75 procent af andelen af rejser på landsplan vil være udbudt i fremtiden.


Fremtidens S-tog
Med dagens aftale bliver ansvaret for togdriften og for Banedanmarks infrastruktur på S-banen udbudt og lagt sammen i én organisation i forbindelse med omlægningen til automatisk drift. Det skal ske i et OPP (Offentligt Privat Partnerskab), som giver økonomiske og opgavemæssige kompetencer til at sikre S-togsdriften både i overgangsfasen fra konventionel til automatisk drift og i den efterfølgende driftsfase. 


Udgangspunktet er, at DSB skal være den offentlige part i OPP-organisationen.


For DSB står S-tog for ca. 60 pct. af DSB’s passagertal og udgør 27 pct. af DSB’s samlede produktion målt i togkilometer. For Banedanmark vurderes S-banen skønsmæssigt at udgøre ca. 20 pct. af Banedanmarks samlede udgifter til drift, vedligehold og fornyelse. Med aftalen i dag vil en betydelig andel af DSB og Banedanmarks opgaver således blive overdraget og varetaget i en ny OPP-organisation. 


Automatisk togdrift på S-banen vil ifølge politikerne bag aftalen give mulighed for at tilbyde passagerne en mere effektiv service, end det er tilfældet i dag. Et udbud af den automatiske drift vil give et effektiviseringspotentiale på 1,3 milliarder kroner, som kan omsættes til en øget betjening, hvilket kan give knap 13 millioner ekstra passagerer om året.


- Med automatiske tog på S-banen vil man kunne køre væsentligt flere S-tog uden, at driftsomkostningerne stiger på samme måde som i dag.  Det vil for eksempel være muligt at lade S-togene køre i døgndrift, sådan som vi kender det fra metroen. Netop fleksibiliteten i, hvordan den fremtidige S-togs trafik skal afvikles, vil være en stor gevinst for passagererne, som får et helt nyt mobilitetstilbud, siger Ole Birk Olesen.


Interesserede kan læse mere i en række faktaark, som Transportministeriet har offentliggjort om aftalen om udbud af S-togene i Hovedstadsområdet:


Omlægning til førerløs drift på S-banen

OPP-organisering af S-tog

Erfaringer med udbud







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.