Finansloven for 2018 har også penge til jernbanerne

Mandag 11. december 2017 kl: 10:41
Af: Jesper Christensen

Forligspartierne bag Aftale om Togfonden DK - det er Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten - indgik 7. september en aftale om en fase 1 af Togfonden DK, som ikke er VLAK-Regeringens opfindelse. Men mindretalsregeringens partier - Venstre, Liberal Alliance og Konservative - må erkende, at flertallet bestemmer

På den baggrund er VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om at sætte gang i anden etape af hastighedsopgraderingen af banestrækningen mellem Hobro og Aalborg og af delstrækningen mellem Aarhus og Langå, som er en del af hastighedsopgraderingen af strækningen mellem Fredericia og Hobro, som forudsættes sat i gang i 20187.


Der afsættes 24,1 millioner kroner i 2018, 60,1 millioner kroner i 2019, 216,8 millioner kroner i 2020, 372,8 millioner kroner i 2021 og 137,0 millioner kroner i 2022. 


I overensstemmelse med forligspartiernes aftale af 7. september medgår udisponerede midler i Pulje til investeringer til forbedringer af den kollektive trafik til finansieringen af projekterne. Konkret disponeres 24,1 millioner kroner i 2018, 55,9 millioner kroner i 2019, 48,7 millioner kroner i 2020, 195,3 millioner kroner i 2021 og 486,8 millioner kroner i 2022. Samlet bliver det til 810,8 millioner kroner fra udisponerede midler i puljen. 



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.