Flere forsinkelser i signalsystem rammer togdriften i Nordjylland

Onsdag 22. november 2017 kl: 16:00
Af: Redaktionen

DSB stopper helt med at køre tog i Vendsyssel med udgangen af 2018, og de planlagte udvidelser af den regionale togkørsel i Himmerland må udskydes. Det er resultatet af den udmelding, som transportministeren kom med efter et møde om om flere forsinkelser i udrulning af det nye landsdækkende signalsystem, ERTMS

Regionsrådet i Nordjylland betegner det som yderst kritisabelt, at der endnu en gang ændres i de forudsætninger, der var grundlag for aftalen om, at Region Nordjylland skulle overtage den regionale togdrift i Nordjylland, og hvor Nordjyske Jernbaner har investeret i nye tog.


- Det er brandærgerligt, at det forsinkede signalsystem nu rammer de nordjyske togpassager på den her måde. Fra Regionsrådets side vil vi til gengæld gøre alt hvad vi selv kan for at sikre, at borgerne i Vendsyssel tilgodeses bedst muligt inden for de ændrede rammer, vi stilles i udsigt, siger regionsrådsformand Ulla Astman (S).


Det fremtidige signalsystem forventes først udrullet i hele landet i 2024, men det vil dog blive taget i brug i Vendsyssel allerede fra 2019, som det første sted - dog uden DSB, som modsat Nordjyske Jernbaner ikke vil være klar til at håndtere det nye signalsystem i alle deres tog. Derfor bliver det Nordjyske Jernbaner, der skal levere al togkørsel i Vendsyssel.


Det er en udvikling, som kommer bag på Regionsrådet i Nordjylland, som siden 6. august sammen med Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner har stået for den regionale togdrift i regionen fra Skørping i Himmerland og nord på til Hjørring/Hirtshals og Frederikshavn/Skagen.


- Det har været en meget central del af vores aftale med Transportministeriet, at der fortsat skulle køre lyntog til Frederikshavn. Men det kan desværre ikke lade sig gøre fra slutningen af næste år, har vi nu pludseligt fået at vide, siger Ulla Astman.


Den nuværende aftale med Transportministeriet sikrer i øjeblikket seks daglige lyntog til Frederikshavn, og det er disse tog, som fra 2019 vil blive erstattet med tog fra Nordjyske Jernbaner. Det vil betyde, at alle passagerer skal skifte i Aalborg.


Region Nordjylland havde også set frem til væsentlige udvidelser af den regionale togkørsel i takt med udrulningen af det nye signalsystem. Men med den nye melding fra Transportministeriet må disse udvidelser udskydes til 2024. Det drejer sig blandt andet om udvidet kørsel i Himmerland fra ét til to tog i timen mellem Skørping og Aalborg samt ønsket om at forlænge den regionale togkørsel til Hobro.


- Det her betyder, at vi må justere vores ambitioner og især tempoet i udvidelsen af den regionale togdrift, og det er jeg ked af på passagerernes vegne. Heldigvis har vi sat overliggeren højt fra start, og hvis jeg tager de positive briller på, giver udmeldingen fra Transportministeren os nogle nye muligheder for at optimere togkørslen i Vendsyssel på lidt længere sigt. For allerede i dag giver den regionale togdrift en væsentligt bedre betjening af passagererne i Nordjylland, end vi har været vante til fra DSB, siger Ulla Astman.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.