Danske Rederier har sat vækstmål for 2021

Mandag 20. november 2017 kl: 10:47
Af: Redaktionen

Formand for rederiorganisationen Danske Rederier, Claus V. Hemmingsen, lancerede i torsdag en række ambitiøse målsætninger for dansk søfart frem modi 2021. Det skete på en maritim konference på Christiansborg, som blev arrangeret sammen med Danske Maritime, der er brancheorganisation for danske leverandører af maritimt udstyr og skibe og CO-Industri, der er Centralorganisationen af industriansatte i Danmark og er et kartel med otte fagforbund som medlemmer og Danske Maritime

På konferencen roste rederierhvervet det politiske Danmark - blandt andet for den nye erhvervspakke, der vil afskaffe registreringsafgiften for videresalg af skibe og udvide sømandsskatten til hele offshore sektoren.


Det var med afsæt i den tydelige politiske opbakning, at Claus V. Hemmingsen i sin åbningstale kvitterede med en række håndgribelige vækstmålsætninger for dansk søfart i 2021.
 

- Når man politisk leverer på vækstteamets forslag, så skal vi fra erhvervets side også sætte barren højt for eksempelvis væksten i antal job i land. Det er især ambitiøst i en tid, hvor fokus ellers er på digitalisering og effektiv drift. En forudsætning er, at vi kommer i mål med vækstteamets anbefalinger, og at de danske rederier så griber de markedsmuligheder, der byder sig, sagde Claus V. Hemmingsen.

 
Konkret har Danske Rederier en målsætning om at nå 7.000 ansatte på rederikontorerne i 2021 mod godt 6.200 i dag. I samme periode skal sektoren fastholde det samme antal søfolk som i dag, hvilket er godt 7.600 personer. Målet skal ses i lyset af, at aldersfordelingen blandt danske søfolk gør den målsætning ganske ambitiøs.
 

Danske Rederier har også fastsat et mål for vækst i flåden på 10 procent i antallet af skibe under dansk flag, samt en vækst på mindst 10 procent målt i tonnage.
 

- Målet for væksten i flåden går både på tonnage og antal skibe, så opfyldelsen af målet kræver, at mange rederier bidrager med nettovækst. Her ved vi, at der i markedet er øget ophugning på grund af den globale ubalance mellem udbud og efterspørgsel på skibe, så derfor er mindst 10 procent ambitiøst, fremførte Claus V. Hemmingsen på torsdagens konference.


Ny maritim vækstplan på vej
På dagens konference begrundede erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i sin tale de aktuelle politiske tiltag med, at Det Blå Danmark er vigtigt for dansk økonomi, og det rummer et potentiale for mere.

 
- I repræsenterer et meget vigtigt erhverv. Det er søfarten, der har lagt kimen til, at Det Blå Danmark står for godt en fjerdedel af dansk eksport og skaber beskæftigelse til knap 100.000 personer. Det er meget imponerende, sagde Brian Mikkelsen, som varslede en ny maritim vækstplan.

 
- Inden længe vil jeg præsentere en samlet maritim vækstplan, da vi også skal kigge fremad. Det er nødvendigt på et hårdt globalt marked, hvor vi skal ruste Det Blå Danmark til blandt andet at møde de nye digitale muligheder, sagde han.


 
Den maritime konference på Christiansborg var støttet af Den Danske Maritime Fond, der er en privat, erhvervsdrivende fond, hvis formål er at yde økonomisk støtte til initiativer, der kan medvirke til at fremme en positiv udvikling af dansk skibsfart og/eller dansk værftsindustri inklusive udstyrsproducenter.



CO-industri er Centralorganisationen af industriansatte i Danmark og er et kartel med otte fagforbund som medlemmer. De største er 3F og Dansk Metal. Organisationen blev dannet af fire faglærte forbund i 1912 som CO-Metal. Det blev i forbindelse med en omstrukturering i 1992 til det nuværende CO-industri. De otte medlemsforbund har tilmeldt 225.310 medlemmer. CO-industri dækker hermed langt hovedparten af lønmodtagerne inden for industriområdet i Danmark - både timelønnede og tekniske og administrative funktionærer. Varetagelsen af overenskomsterne udgør rygraden i CO-industris virke. Den store modpart er arbejdsgiverorganisationen DI (Dansk Industri).




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.