Færgerederier sætter ind med grønne indslag på Facebook

Mandag 13. november 2017 kl: 11:48
Af: Redaktionen

En række danske færgerederier arbejder målrettet med at sikre en grønnere færgefart. Det er væsentligt, da danske færger årligt fragter over 32 millioner passagerer fra en havn til en anden

Færgerederierne lancerer nu en kampagne på de sociale medier om den stadigt grønnere færgefart under sloganet 'Sejl med os'.


En række færgeselskaber:
  • arbejder med hybriddrift, hvor batterier dækker en del af energiforbruget
  • har fokus på energioptimering
  • er i gang med en fuldstændig overgang til at bruge LNG (flydende naturgas)
  • er i gang med el til fremdrift af deres færger

- Færgeselskaberne har vist en klar vilje til at investere i grønnere løsninger, og det har samtidig været muligt at rejse de offentlige udviklingsmidler, som er afgørende for at drive forandringen. Endelig har man lovgivningsmæssigt også skabt bedre vilkår for eksempelvis eldrift. Samlet set så blinker det danske færgekort i højere og højere grad grønt, og det vil vi gerne markere med den kommende kampagne, siger Jakob Ullegård, der er direktør i Danske Rederier med ansvaret for færgerne.


Han henviser til, at Folketinget eksempelvis for godt et år siden besluttede at sænke elafgiften for de mindre færger. Tilsvarende har aftalen om at fjerne den såkaldte PSO-afgift - som har været en betydelig hindring for at omstille til eldrift - også godt et år på bagen. 


Grønne ambitioner, bedre økonomi i eldrift, samt adgang til nødvendige innovationsmidler fra EU’s Connection Europe Facility har alt sammen været drivende for Scandlines, da rederiet valgt en grønnere, hybridfærge-løsning for de to nybygninger til ruten Gedser-Rostock.


- Vi har som rederi en klar strategi om at udvikle os i en stadigt grønnere retning. Her var de to nye hybrid-færger M/F Berlin og M/F Copenhagen store skridt i den rigtige retning. Scandlines har en ambition om, at tage næste skridt ved at gå over til ren eldrift på færgerne mellem Rødby og Puttgarten i løbet af få år. Her er afskaffelsen af PSO-afgiften en nødvendig forudsætning for, at det regnestykke kan hænge sammen, så den politiske beslutning var vigtig, siger Søren Poulsgaard Jensen, der er administrerende direktør i Scandlines og næstformand i Færgerederierne.


Interesserede kan se Færgerederiernes nye kampagnefilm på Facebook - klik her: 

Dele af kampagnen vil over de næste uger blive lanceret i kortere bider med fokus på de enkelte rederier.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.