EU sætter nye mål for CO2-udledning fra nye personbiler og varevogneTorsdag 9. november 2017 kl: 12:20 Af: RedaktionenEU-Kommissionen vil styrke EU's førerposition inden for renere køretøjer og foreslår nye mål for de gennemsnitlige CO2-udslip for nye personbiler og varevogne i EU for at fremskynde omstillingen til lav- eller nulemissionskøretøjer På et møde onsdag tog EU-Kommissionen et afgørende skridt fremad i gennemførelsen af de forpligtelser, som EU har påtaget sig i henhold til Paris-aftalen fra december 2015 om et bindende mål for EU om at reducere CO2-emissioner med mindst 40 procent frem til 2030. Salget af nye personbiler i EU i forhold til salget på verdensplan er faldet fra 34 procent inden finanskrisen (2008/2009) til 20 procent i dag. For at opretholde markedsandele og fremskynde omstillingen til lav- eller nulemissionskøretøjer foreslog EU-Kommissionen onsdag nye mål for de gennemsnitlige CO2-emissioner for nye personbiler og varevogne i EU, der vil gælde fra henholdsvis 2025 og 2030. De forslag, der er blevet fremlagt, fastlægger regler for at bidrage til at sikre lige konkurrencevilkår mellem aktørerne i den industri, der er baseret i Europa. Pakken vil også sætte en klar kurs i retning af opfyldelsen af de forpligtelser, EU har påtaget sig i henhold til Parisaftalen. Pakken vil fremme både innovation inden for nye teknologier og forretningsmodeller og en mere effektiv anvendelse af alle former for godstransport. De mål for reduktion af CO2-emissionerne, som EU-Kommissionen har foreslået i denne omgang, er baseret på analyser og bred inddragelse af aktører, fra NGO'er til industrien. De gennemsnitlige CO2-emissioner skal være 30 procent lavere i 2030 sammenlignet med 2021 for både nye biler og varevogne. Pakken om ren mobilitet indeholder følgende dokumenter:
Forslagene om ren mobilitet vil blive sendt til EU-Parlamentet og EU’s Ministerrådet. EU-Kommissionen opfordrer alle interessenter til at arbejde tæt sammen for at sikre en hurtig vedtagelse og gennemførelse af de forskellige forslag og foranstaltninger, således at fordelene for EU's industri, virksomheder, arbejdstagere og borgere kan maksimeres og skabes så hurtigt som muligt. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |