Scania tanker sine busser med alternative energibærere

Torsdag 19. oktober 2017 kl: 10:44
Af: Redaktionen

I denne uge åbner den internationale busmesse - Busworld i byen Kortrijk i det sydvestlige Belgien. Blandt de mange udstillere er svenske Scania, der blandt andet præsenterer hybridbussen Interlink Low Decker - og en helt ny elektrisk udgave af Scania Citywide

Med hybridbussen tilbyder Scania alternativer på alle områder, når det gælder persontransport i byområder og regionalt. Scania Interlink LD kan leveres i dieseludgaver, der kan køre på fossil diesel, biodiesel og HVO. Dertil kommer gas-udgaver, der kan køre på CNG/CBG (Compressed Natural Gas/Compressed Bio Gas), Udgaver, der kan køre på sprit (etanol) og med den seneste varial en hybrududgave med både el-motor og forbrændingsmotor. 

Den kompletterer Scania Citywide Low Entry Suburban, som også findes i udgaver,d er kan køre på alle alternative energiformer - og altså også i en hybridmodel.


Karin Rådström, som er Head of Buses and Coaches hos Scania, peger på, at det i mange byer verden over først og fremmest er forstæderne, der vokser frem for bycentrene.


- Det betyder længere pendlerrejser til og fra arbejde, siger hun og peger på, at den kollektive trafik i forstæderne faktisk forbruger tre gange så meget brændstof, som trafikken i bycentrene.

- Derfor skal vi fokusere mere på at finde alternativer med ikke-fossil drift til disse ture, fremhæver Karin Rådström.


Ud over den nye hybrid-bus introducerer Scania en ny hel-elektrisk Scania Citywide Low Floor. Den bliver kørt ud på markederne i løbet af 2018.

- Scania har markedets største busudbud til alternativ brændstof. Det giver operatørerne en enestående mulighed for at bibeholde den totale driftsøkonomi samtidig med overgangen til mere bæredygtig persontransport, siger Karin Rådström.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.