BRANCHEORGANISATIONEN DI TRANSPORT:

Tilbageholdelse af hele køretøjet skader danske transportvirksomheder

Tirsdag 10. oktober 2017 kl: 13:56
Af: Redaktionen

I sidste uge vedtog Folketingets Transportudvalg en betænkning om forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af social dumping. Selve forslaget er endnu ikke blevet vedtaget i Folketinget, men det fremgår af betænkningen, at et flertal i udvalget bestående af S, DF, EL, ALT og SF ønsker at se nærmere muligheden for at tilbageholde hele vogntoget for at sikre at eventuelle bøder bliver betalt

Brancheorganisationen DI Transport peger på, at forslaget rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. I dag kan myndighederne tilbageholde lastbilen eller sættevognstrækkeren - altså det trækkende køretøj -  men ikke selve traileren/sættevognen, ind til en eventuel bøde er blevet betalt og der er rettet op på eventuelle misforhold - eksempelvis manglende hviletid. 
 

Et lignende forslag har været behandlet i Folketinget i 2013, hvor den daværende socialdemokratiske transportminister Magnus Heunicke afviste forslaget, fordi forslaget blev vurderet til at være retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. DI Transport er - lige som transportorganisationen ITD - fortsat enig i den vurdering. 


- Det er dybt bekymrende, at man tilsyneladende er villig til at gå på kompromis med den almindelige retssikkerhed. Tilbageholdelse af køretøjet sker for at sikre at en eventuel bøde bliver betalt. Derfor er det tilstrækkelig at tilbageholde motorkøretøjet og overflødigt at tilbageholde sættevognen, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.


DI Transport peger på, at politiet eksempelvis i forbindelse med kontrol af chaufførernes køre- og hviletid tjekker lastbilens kontrolapparat 28 dage tilbage. Det vil sige, at en udenlandsk vognmand ved en vejkontrol i Danmark kan få en bøde for en transport, han måske har kørt tre uger tidligere i Italien for en udenlandsk transportvirksomhed, og som bliver opdaget, mens hans lastbil kører i Danmark med en dansk tættevogn fra en dansk transportvirksomhed. 


- Det er helt urimeligt, at der kan opstå situationer, hvor en dansk transportvirksomhed skal have tilbageholdt sin sættevogn i forbindelse med forseelser, som virksomheden slet ikke har haft nogen viden om eller indflydelse på, siger Michael Svane.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.