Transportorganisation er kritisk over udlæg i hele vogntoget

Tirsdag 10. oktober 2017 kl: 11:48
Af: Redaktionen

Et Folketingsflertal bestående af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF er, som vi skrev her på transportnyhederne.dk i sidste uge, enige om at se nærmere på muligheden for, at eksempelvis politiet kan tilbageholde hele vogntoget - både trækker og sættevogn - hvis en chauffør eller vognmand har brudt reglerne og eksempelvis står til en bøde, som han ikke kan betale på stedet

Når bøden er betalt, eller uregelmæssigheden er bragt i orden, kan vogntoget så få lov til at køre. I modsætning til vognmandsorganisationen DTL, er transportorganisationen ITD, der organiserer en række transportvirksomheder, som driver vognmandsvirksomhed i udlandet, stærkt kritisk over for idéen. ITD mener, at der ikke retligt belæg for, at myndighederne skal kunne tilbageholde hele vogntog.


Det er ikke første gang, at muligheden bliver undersøgt. I maj 2013, hvor transportministeren hed Magnus Heunicke (S), bad Folketingets Transportudvalget Justitsministeriet om at komme med en udtalelse om muligheden. Den gang pegede Justitsministeriet på en række retssikkerhedsmæssige spørgsmål ved tilbageholdelse af hele vogntog - eksempelvis i relation til proportionalitetsprincippet - at der skal være en rimelig sammenhæng mellem størrelsen af et lovbrud og så straffens størrelse.


På den baggrund valgte transportminister Magnus Heunicke at afvise et forslag om, at myndighederne skulle kunne tilbageholde et helt vogntog og ikke kun trækkeren i et sættevognstog.

 
- Tilbageholdelse af hele vogntog rejser en række meget væsentlige retssikkerhedsmæssige problemstillinger. Først og fremmest strider det helt grundlæggende imod proportionalitetsprincippet, som jo netop betyder, at et mere indgribende middel ikke må anvendes, hvis formålet kan opnås ved et mindre indgribende middel, siger Maria Feldberg, der er jurist i ITD.


- Derudover finder vi det retsligt problematisk, at man gør tredjemand medansvarlig for transportørens gøren og færden og derved for forseelser, som de pågældende aktører ikke har haft indflydelse på eller ikke har haft mulighed for at kontrollere. Rent praktisk vil en tilbageholdelse af godset ikke kun medføre store ekstraomkostninger som følge af forsinkelsen, det kan også medføre skade på gods med kort holdbarhed, såsom fødevarer. Derudover gælder det, at det ikke er alt gods, der kan omlæsses, det gælder blandt andet farligt gods, levende dyr og temperaturreguleret gods, siger Maria Feldberg.

 
ITD forventer, at Justitsministeren vil komme med samme udtalelse som i 2013, og at flertallet uden om regeringen derfor efter undersøgelsen vil konstatere, at udlæg i hele vogntoget rejser for store retssikkerhedsmæssige problemer. 


- Vi vil nu tage kontakt til transportministeren og de transportpolitiske ordførere og orientere dem om vores indvendinger, siger Maria Feldberg.
 

Læs også:


Flertal i Folketinget vil åbne for udlæg i hele vogntoget






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.