VOGNMANDSORGANISATION OM AFFALDSOMRÅDET:

Kommunerne løber med affaldet

Torsdag 21. september 2017 kl: 11:36
Af: Redaktionen

VLAK-Regeringens udspil for at skabe fair og lige konkurrence på markedet, når det offentlige er med som konkurrent, dæmmer efter vognmandsorganisationen DTL’s vurdering ikke op for det, organisationen betegner som et omfattende opgavetyveri på affaldsområdet

DTL kommer med sin vurdering på baggrund af en række tilfælde, hvor kommuner har hjemtaget indsamlingsopgaven uden at afgive kontrolbud.


- Det foreliggende udspil fra regeringen får ikke sat nok skub i liberaliseringen af forsyningssektoren, som der oprindeligt var lagt op til. Her er regeringen begyndt at ryste på hænderne. Nu ser vi en tiltagende tendens til, at indsamlingsopgaven på affaldsområdet hjemtages af en række kommuner - ovenikøbet ud fra en forudsætning om, at kommunerne vil kunne spare 15 procent i forhold til private tilbud, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.


Konsulenthuse skal holde sig fra prissætning på transport
Erik Østergaard fremhæver over for internetportalen altinget.dk et konkret eksempel fra Amager, hvor Dragør og Tårnby Kommuner har besluttet, at affaldet fremover skal indsamles af Amager Ressourcer Center (ARC), som begge kommuner er medejere af. Det betyder, at private vognmænd ved de nuværende kontrakters ophør ikke længere kan tjene penge på kørslen.


- Det gør man ud fra en antagelse fra et konsulentfirma om, at der kan spares 15 procent af de nuværende udgifter. Men der må jeg bare sige, at med det pres, der er om buddet i vognmandsbranchen, er priserne presset i bund, så den forudsætning er efter min bedste overbevisning urealistisk. Prissætning på markedet skal i øvrigt ikke fastsættes i konsulenthuse, men gennem faktisk og reel konkurrence, siger Erik Østergaard.


DTL har sammen med specialforeningen Danaffald for affaldskørende vognmænd tidligere været ud at kritisere VLAK-Rgeringen for ikke at konkurrenceudsætte affaldsområdet i tilstrækkelig grad. 
 

Ud fra oplysninger fra kommunerne selv har mindst syv kommuner allerede implementeret indsamlingsopgaven, som typisk overdrages til forsyningen. Dermed nærmer tilstandene set fra DTL’s bord det samme niveau som for 30 år siden, hvor det var normalt, at kommunerne ikke udbød opgaverne til private vognmænd.


- Det haster med at få regeringens og Folketingets opmærksomhed på denne her tendens, der er dræbende for de private vognmænd. Nu har regeringen så bebudet at se på konkurrencen på affaldsområdet senere på året, og den opgave bør i sagens natur have højprioritet hos en borgerlig/liberal regering, siger Erik Østergaard.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.