Færgerederi vinder grøn pris

Torsdag 22. juni 2017 kl: 16:44
Af: Redaktionen

HH Ferries Group, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, modtog ved den årlige EU Strategy for the Baltic Sea Region-konference i Berlin 14. juni prisen “Baltic Sea Clean Maritime Award 2017”. Med prisen anerkendes elektrificeringen af Tycho Brahe og Aurora, som bliver de største fuldt elektriske færger nogensinde, samt installationen af de første landbaserede fuldautomatiske robotarme til opladning i havnene i Helsingør og Helsingborg

Færgen Tycho Brahe gennemgår i øjeblikket de sidste testforløb, inden færgen skal indsættes på ruten mellem Danmark og Sverige som den største batteridrevne færge i verden. 


- Det er et vigtigt mål for HH Ferries Group at reducere vores aftryk på miljøet, og vi er glade for og stolte over, at Baltic Sea Forum anerkender vores indsats og de fremskridt, vi har gjort med batteriprojektet. En uge fra nu får passagererne og miljøet glæde af denne nyskabende teknologi, siger Henrik Rørbæk, der er administrerende direktør i HH Ferries Group.


Det er en del af HH Ferries Groups strategi at beskytte miljøet aktivt, og færgerne har siden 2007 opfyldt de emissionskrav, som blev indført i 2015. Investeringen i de el-drevne færger er medfinansieret af INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, mens ABB er HH Ferries Groups hovedleverandør på projektet og ansvarlig for installationen.


- HH Ferries Groups elektrificering er en milepæl for den maritime industri, og vi er stolte over at bidrage til udviklingen og glade for, at Baltic Sea Forum anerkender projektets betydning, siger Marcus Högblom, VP Global Sales i ABB.


De to færger vil alene blive drevet af batterikraft på de omkring fire kilometer mellem Helsingør og Helsingborg, som årligt tilbagelægges af over 7,3 millioner passagerer og 1,8 millioner køretøjer. Den nye batteriløsning vil bidrage til at reducere færgernes samlede emission med over 50 procent sammenlignet med den hidtidige dieseldrift. Den samlede batterikraft på 8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier.


I begge havne har ABB leveret den første udgave af en automatisk landbaseret ladestation, som gør brug af en industriel robot med henblik på at optimere sammenkoblingen og maksimere ladeperioden. Alle processer forud for sammenkobling baseres på 3D-laserscanning og trådløs kommunikation mellem skibet og kajen. Når forbindelsen er etableret, bevæger robotten sig tilbage til udgangspositionen, og rulleportene lukkes.


Det var planlagt, at færgerne skulle i drift 20. juni, men premieren blev udskudt på grund tekniske vanskeligheder.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.